Boğaziçililerden Instagram fenomeni olmanın bilimsel yolları

Boğaziçili gençler, Instagram fenomeni olmanın yollarını istatiksel analiz yöntemiyle ortaya koydu. Bu yıl Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümü’nden mezun olan Yavuzhan Yılancıoğlu ve bölüm arkadaşları Abdullah Öztürk, İbrahim Çıkrıkçıoğlu, Fatma Selcen Palut, Mustafa Mikdat Yıldırım, Kadircan Çakmak ve Onuralp Demiralp, Instagram projeleri ile fotoğrafların aldığı beğeni sayısını ve kullanıcıların takipçi sayılarını etkileyen faktörler üzerine yaptıkları istatistiksel/ekonometrik analizle çarpıcı verilere ulaştı.

2016 yılının Ekim ayında projeye başlamalarında Ekonomi Bölümü öğretim üyesi Ceyhun Elgin’in son sınıflar için açtığı araştırma dersinin vesile olduğunu anlatan ekip, Türkiye’nin çeşitli illerinden rastgele çekilmiş 350 kullanıcı belirleyerek, her kullanıcının 20 fotoğrafından oluşan 7000 fotoğraflık bir verinin analizini gerçekleştirdi. Ekip, proje için kullandığı veriyi herhangi bir yazılım kullanmaksızın manuel olarak derledi.

Verilerin her fotoğraf için iki kategoride kaydedildiği projede birinci kategori, ‘’Hesap sahibi olgun mu genç mi, cinsiyeti, takipçi sayısı, erkek/kız arkadaş var mı yok mu’’ gibi kişi özelliklerini incelerken; ikinci kategori de ‘’Hashtag sayısı, fotoğrafta insan var mı yok mu, fotoğrafta kaç kişi var, selfie mi değil mi, fotoğraftaki ışık miktarı, fotoğraftaki insanlar gülüyor mu, fotoğrafta manzara var mı’’ gibi fotoğraf özelliklerini inceledi.

7000 fotoğraftan oluşan veri üzerinde istatistiksel analizler yapan ekip, incelenen özelliklerin fotoğrafların aldığı beğeni sayısını/kullanıcıların takipçi sayılarını ne şekilde etkilediğini istatistiksel olarak ortaya koydu.

Kadınların çektiği fotoğraf daha fazla beğeni alıyor

Elde edilen verilere göre fotoğrafı yükleyen kullanıcının kişisel özellikleri fotoğrafın aldığı beğeni sayısına/kullanıcının takipçi sayısına etki ediyor. Çalışmanın bulgularına göre;

·         Fotoğrafın bir kadın tarafından yüklenmiş olması beğeni sayısını 23 artırıyor. Aynı şekilde de fotoğrafın genç biri (35 yaş altı) tarafından yüklenmiş olması da beğeni sayısını 17 artırıyor.

·         Fotoğrafı yükleyen kişinin takipçi sayısı da fotoğrafın aldığı beğeni üzerinde etkili oluyor. Fazladan 100 takipçi beğeni sayısını 3 artırıyor.

·         Buna karşın, fotoğrafı yükleyen kişinin erkek/kız arkadaşı varsa fotoğrafın beğeni sayısı 7 azalıyor. Hesap bir kadına aitse takipçi sayısı 152 daha fazla oluyor. Hesap genç birine aitse takipçi sayısı 173 daha fazla oluyor. Hesabın sahibinin erkek/kız arkadaşı varsa takipçi sayısı 102 azalıyor.

Daha çok beğeni için daha fazla hashtag

Söz konusu çalışmada fotoğraf özelliklerinin alınan beğeni sayısı üzerine etkisi ise logaritmik ölçekte analiz edildi. Ulaşılan sonuçlara göre;

·         Eklenen her 10 hashtag fotoğrafın beğeni sayısını yüzde 8 artırıyor. Fotoğrafta insan yoksa beğeni sayısı yüzde 11 azalıyor.

·         Fotoğrafta yükleyen kullanıcının kendisi yoksa beğeni yüzde 20 azalıyor.

·         Fotoğrafta bir kişi yerine iki kişi varsa beğeni sayısı yüzde 4 azalıyor. Fotoğrafta bir kişi yerine 3 veya daha fazla kişi varsa beğeni sayısı yüzde 10 azalıyor.

·         Fotoğraf selfie ise beğeni sayısı yüzde 2 artıyor.

Proje çıktılarını yorumlayan Boğaziçili gençler; “Örneğin, fotoğrafta çocuk olması beğeni sayısını yüzde 6 artırıyor. Analizi erkek ve kadınlar için ayrı ayrı yaptığımızda şunu görüyoruz: Fotoğrafta çocuk olması kadınlarda beğeni sayısını etkilemezken, erkeklerde beğeni sayısını yüzde 11 artırıyor. Fotoğrafta gülücük olması beğeniyi yüzde 2 artırıyor. Fotoğrafın karanlık olması beğeni sayısını yüzde 3 azaltıyor. Ayrıca oluşturduğumuz modelimizi kullanarak bize verilen örnek bir kullanıcı ve örnek bir fotoğraf için beğeni tahmini de yapabiliyoruz.

Sonuçlarımız bize en fazla beğeniye ulaşabilmek için nasıl fotoğraflar çekmemiz gerektiğini anlatıyor. Fotoğraflardaki basit değişimlerle beğeni sayısında önemli farklılık yaratabiliyoruz. Tüm bunların yanında kadınların fazla takip edilmesi/fazla beğeni alması, kız/erkek arkadaşı olanların az takip edilmesi/like alması gibi sonuçlar da özellikle vurgulanmayı hak ediyor’’ diyorlar.

Haber: Kurumsal İletişim Ofisi

Tarih: 28 Haziran 2017