Boğaziçi’nde beş günlük caz maratonu

New York Jazz Workshop@Boğazici University bu yıl 23-27 Nisan 2015 tarihlerinde kampüste adeta bir caz festivali atmosferi yaratacak…

Atölyelere Tony Moreno (ritim), Marc Mommaas (emprovizasyon), Fay Victor (vokal), Jay Anderson (kontrbas) gibi isimlerin yanı sıra dünyaca ünlü gitarist Ornette Coleman’la yıllarca çalışmış olan Kenny Wessel ve piyanoda Fela Kuti, Lee Konitz, Jean Luc Ponty ile çalışmış olan Nikolaj Hess katılıyor.

Lise yıllarından beri caza ilgi duyan Boğaziçi Üniversitesi Biyomedikal Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Yekta Ülgen’in koordinatörlüğünde düzenlenen etkinlik öncesinde Yekta Hoca ile konuşarak kampüste beş gün boyunca yaşanacak caz maratonu hakkında bilgi aldık.

Boğaziçi Üniversitesi’nin 150. yıl etkinlikleri kapsamında böyle bir atölye düzenleme fikriyle yola çıkan Yekta Hoca’nın en önemli ilham kaynağı üniversite jaz korolarında gördüğü yaratıcı potansiyel olmuş. Rektörümüzle bu projeyi daha ilk görüştüğünde ise kendisine her türlü desteğin sağlanacağı güvencesini almış. Bu yılki atölyenin sponsorluğunu yapan eski mezunumuz Canan Pak’a burada ayrıca teşekkür ediyor. Doremuzik ise ses düzeneği ve ekipman konularında destek sağlıyor.

Bu potansiyelin değerlendirilmesi için, Boğaziçi Üniversitesi Müzik Kulübünün de desteği ile bir workshop dizisi başlatan Yekta Ülgen, bu atölyelere caza ilgi duyan her Boğaziçi Üniversitesi öğrencisinin ve öğretim üyesinin katılabildiğini belirtiyor.  

Dünyaca ünlü müzisyenlerle atölyeler

Bu yılki atölye çalışmalarına 40 öğrenci kabul ediliyor. Katılımcılardan başvuru esnasında iki kayıtlarını yollamaları bekleniyor. Atölyelerde katılımcılar, ritim, vokal, jazz vokal ve emprovizyon alanında New Yorklu profesyonellerden yoğun bir eğitim alacaklar. Eğitimlerin verimliliği açısından atölyeler maksimum 10 kişiyle sınırlı tutuluyor. Piyano, saksafon, gitar, bateri, flüt ve kontrbas performanslarının sergileneceği etkinlikte gaye sadece tekniği ilerletmek değil. Beş günlük bu yoğun workshop’un amaçlarından biri de müzik alanına ilgi duyan öğrencilere bu alana yönelik tutku aşılamak ve kendi yol haritalarını çizmelerinde aracı olmak....

Bu anlamda herhangi bir performans sunmayacak; atölyeye katılma şansı bulamayan ve caz müziğine ilgi duyan diğer öğrencilerin ise, ilk kez bu yıl yeni bir uygulama olarak, 4 gün boyunca öğleden sonraları 15:30-16:30 saatleri arasında yapılacak derse katılımları mümkün olabilecek.

Tony Moreno (ritim), Marc Mommaas (emprovizasyon), Fay Victor (vokal), Jay Anderson (kontrbas) gibi isimlerin yanı sıra dünyaca ünlü gitarist Ornette Coleman’la yıllarca çalışmış olan Kenny Wessel ve piyanoda Fela Kuti, Lee Konitz, Jean Luc Ponty ile çalışmış olan Nikolaj Hess hem performanslarıyla hem de eğitmen kişilikleriyle dünyaca tanınan isimler atölyede yer alacaklar. Dört günlük eğitimin sonunda, 27 Nisan tarihinde saat 18:00'de yer alacak konserde ise atölye katılımcıları ve NYJW müzisyenleri Albert Long Hall'de aynı sahneyi paylaşacak. 

Sadece daha iyi müzik yapmayı değil, daha iyi dinlemeyi de öğretti

Atölyeye bu yıl ikinci kez, vokalist olarak katılacak olan Boğaziçi Üniversitesi İngiliz Edebiyatı yüksek lisans öğrencisi ve lisans döneminden itibaren Boğaziçi Üniversitesi Müzik Kulübü üyesi Ezgi İnce deneyimlerini şöyle aktarıyor:

“New York Jazz Workshop bana daha iyi dinlemeyi öğretti. Bir şeyi iyi yapmak için tekrar tekrar dinlemek lazım; hem kendini, hem senden önce gelen üstatları, hem grup arkadaşlarını. Özellike sahne üzerinde dinlemek, egoyu geriye çekip ortak ürüne ne katılabilir bunu görebilmek, gerektiğinde susmak... Tony Moreno şunu demişti: "Sessizlik de solonun bir parçası olabilir, sürekli aynı vuruşta soloya başlayıp aynı yerde bitirmeyin. Sessizlikleri de kendinizi anlatmanın bir yolu olarak kullanabilirsiniz." Bu beni çok etkiledi.”

Ezgi İnce, vokal atölyesinde daha önce hiç deneyimlemediği doğaçlama vokalle karşılaştığını, bu yeni deneyimlerin kendisinin vokalin müzikteki yeri ile ilgili fikirlerini değiştirdiğini, vokal de orkestradaki bir enstrüman olduğunu öğrendiğini anlattı.

Ritim atölyelerinde de pek çok farklı deneyimler elde ettiğini söyleyen İnce, şarkıları farklı enstürmanlarla olağanın dışında ritimlerle çaldıklarından, bu tarz egzersizlerin kişilerin kulağını çok geliştirdiğinden bahsetti.

Geçtiğimiz yıl New York Jazz Workshop@Boğaziçi University etkinliği eğitmenlerine rehberlik de yapan İnce, Kumkapı’da fasıl dinleyen eğitmenlerin daha evvel hiç aşina olmadıkları bu müzik türüne hayranlıkla yaklaştıklarını; çünkü öğrencileri farklı deneyimlerle karşılaştırmak isterken kendilerinin de buna çok açık ve mütevazi insanlar olduklarından bahsetti. Atölyede Tony Moreno’nun baterisiyle 4 vuruşu sırasıyla 12’ye kadar bölümlemesinin yaşadıkları en akılda kalan anlardan biri olduğunu; caz müziği alanında hem tanınmış birer müzisyen hem de eğitmen olarak bu kadar rahat ve mütevazi insanlar olmalarının katılımları çok olumlu etkilediğinden bahsediyor.

 Haber: Duygu Öksünlü /Kurumsal İletişim Ofisi

 


Tarih: 17 Nisan 2015