''Chobani’’ Markasını Yaratan Ünlü Girişimci Hamdi Ulukaya, Boğaziçi Üniversitesi’nde Başarının İpuçlarını Verdi

Amerika’nın en çok satan yoğurt markası Chobani’nin kurucusu, küresel piyasalarda etkili ilk 1.500 kişi arasında gösterilen Erzincanlı ünlü girişimci Hamdi Ulukaya, Boğaziçi Üniversitesi’nde öğrencilerle başarılı girişimciliğin sırlarını verdi.

Markayı yaratan gerçek hikâyelerdir

Girişimcilik serüveninden önemli satır başlarını Boğaziçi Üniversitesi öğrencileriyle paylaşan Hamdi Ulukaya, ‘’Amerika’da size hayatla ilgili hemen her adımınızda hep şu soru sorulur : ‘What is your purpose? (Amacın ne, ne yapmak istiyorsun?) Benim amacım sadece para olmadı. Para, bir araç yani amaç haline gelmemeli. Örneğin bugün Türkiye’de toplumsal gidişattan rahatsız milyonlarca insan yaşıyor. Bu rahatsızlıkları dile getiren, çevreyi, insan haklarını, gençler, kadınları önemseyen, onlara dair bir şey söyleyen bir marka var mı çevrenizde? Türkiye’de böyle bir marka yok. Chobani işte bu şekilde yola çıktı’’ diye konuştu.

Türkiye’de özgün hikâyesi olan marka yok

Türkiye’de çok iyi ürünlerin bulunduğunu ancak kendine özgü hikâyesi ve karakteriyle bir ‘marka’nın olmadığını söyleyen Ulukaya, ‘’Markalar cesur olmalı. Kendi gerçek hikâyelerini anlatmalı. Karakterini ortaya koymalı çünkü gerçek her şeyin üstünde bir değerdir’’ diye konuştu.

Chobani markasını yaratırken bu ilkeden hareket ettiğini anlatan ünlü girişimci, başlangıçta tüm sermayesini yoğurt kabının tasarımı için tükettiğini ifade etti. ABD’de genellikle standart tasarıma sahip kapları kullanmak yerine özel olarak Kolombiya’ya gidip farklı bir tasarım yaptırdığını anlatan Ulukaya, bu sayede ürünlerini ABD’nin en önemli zincir marketlerine soktuğunu ve daha önce hiç denenmemiş özel bir tasarımla Chobani’yi tüketicilerle buluşturduğunu belirtti.

Dijital çağda ağızdan ağıza pazarlama ile büyüdük

Markanın kuruluşunu izleyen ilk üç yıl boyunca tüm telefonlara kendisinin cevap verdiğini; beş yıl boyunca fabrikada bizzat çalıştığını anlatan Ulukaya, zaman içinde Chobani yoğurtlarını tüketen büyük bir kitleye ulaştıklarını belirtti. Chobani’nin ‘’Dijital çağda ağızdan ağıza pazarlama’’ yöntemiyle büyüdüğünü ifade eden Hamdi Ulukaya, bir ürünün markalaşmasının dünyanın hem en zor; hem de en kolay işi olduğunu söyledi.

‘’Markayı bir insan karakteri gibi düşünürseniz iş çok basitleşir. Benim iş dünyasındaki yolculuğumda öğrendiğim şey şu oldu; Fazla detaylara boğulmadan ve fazlaca bulutlarda gezmeden gerçekçi bir bakışla hem detaycı hem de hayalci olmayı birlikte başarırsanız çok iyi şeyler yapabilirsiniz’’.

Türkiye’de ilk defa bir üniversitede konuşma yaptığını belirten Hamdi Ulukaya, Boğaziçi Üniversitesi’ni ‘’Türkiye’nin Harvard’ı’’ olarak kabul ettiğini ve burada bulunmaktan onur duyduğunu sözlerine ekledi.

Hamdi Ulukaya Kimdir?

Ankara Üniversitesi'nde Siyaset Bilimi eğitimi aldıktan sonra 1994'te ABD'ye giden,1997 yılında University of Albany'de eğitim görmeye başlayan Ulukaya, 2002'de New York'un taşrası sayılabilecek Euphrates'te beyaz peynir firması açtı. 2005'te eski bir yoğurt fabrikasını satın aldı ve Chobani adını verdiği şirketi kurdu. Ulukaya, 2007 yılında Türk usulü süzme yoğurt üretimine başladı ve bu ürün Greek Yogurt (Yunan yoğurdu) adı altında ABD'de popüler oldu. Ulukaya 2009 yılında, The Business Review dergisinin '40 yaş altı en başarılı 40 girişimci' listesinde yer aldı. Ulukaya, Bloomberg'e göre 2013 yılında mal varlığı yaklaşık 5.4 milyar dolar olarak açıklandı ve Chobani ABD'nin en çok satan yoğurt markası olarak adlandırıldı. Ulukaya, 'Ernst & Young World Entrepreneur Of The Year 2013' seçildi.


Haber: Kurumsal İletişim Ofisi