Ekransız kodlama ile çocuklar hem eğleniyor hem de öğreniyor

Boğaziçi Üniversitesi öğrenci ve mezunları tarafından eğitim alanında kurulmuş bir girişim olan Ninjacoders, KODIT isimli projesiyle gelişiyor ve büyüyor. Erken çocukluk döneminde, çocukların algoritmik düşünme ve problem çözme becerilerini destekleyen Ekransız Kodlama projesi KODIT, çocukların teknoloji ile barışık yaşamalarının ve gelecekteki yaratıcılıklarının ve yenilikçi üretimlerinin temelini atmak için hem okul hem de ev ortamında kullanılabilen bir eğitim seti…

KODIT eğitim programında, Boğaziçi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi mezun ve öğrencilerinden oluşan Ninjacoders ekibinin geliştirdiği robot kullanılarak çocuklarla birlikte farklı projeler üretiliyor ve çocukların oynarken öğrenmesi hedefleniyor. Bilgisayar ekranının kullanılmadığı bu projede; çocukların bilişsel ve ince motor kas gelişimine odaklanılıyor.

 

Ninjacoders ekibi Boğaziçi Elektrik-Elektronik Mühendisliği '17 mezunu ve Boğaziçi Üniversitesi Sistem ve Kontrol Mühendisliği Yüksek Lisans öğrencisi Çağlayan Şerbetçi (Robotik Eğitimi), Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Lisans öğrencisi  Faruk Sönmez (Algoritma Eğitimi ), Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Öğrencisi Metin Ünüvar (Robotik Eğitimi), Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Öğrencisi Efdal Arık (Algoritma Eğitimi ), Boğaziçi Üniversitesi İlköğretim Bölümü Yüksek Lisans Öğrencisi  Feyza Yeliz Bayındır (Ekransız Kodlama Eğitimi) ve Boğaziçi Üniversitesi İlköğretim Bölümü Öğrencisi Gamze San (Algoritma Eğitimi) ve Boğaziçi Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü Lisans Öğrencisi Merve Görkem Durmaz’dan (Reklam ve Tanıtım) oluşuyor. KODIT ekibinde ise Çağlayan Şerbetçi ve Feyza Yeliz Bayındır yer alıyor.

Projeniz ne zaman başladı ve içeriği hakkında bilgi verir misiniz?

Biz 2017'den bu yana BÜMED'de Ninjacoders eğitimlerini veriyoruz. Bu kapsamda 5-6 yaş, yani okul öncesi çocuklara yönelik Ekransız Kodlama eğitimlerimiz var. KODIT projesinde ise verdiğimiz bu eğitimin içeriğini zenginleştirme hedefiyle yola çıktık. KODIT projesi 5-6 yaş grubu, okul öncesi çocuklarına problem çözme becerilerini geliştirmek amacıyla tasarlanan bir program. KODIT aynı zamanda MEB Temel Eğitim Bölümü tarafından belirlenmiş 63 kazanım ile de uyumlu bir eğitim seti.

 

Bu projeyi farklılaştıran unsurlar neler?

Biz eğitim konusunda çok düşünen bir ekibiz. Bu konuda danışman hocalarımızla birlikte çalışıyoruz. Çocukların zihinsel, bilişsel becerilerini geliştirecek özgün içerik üretimini biz gerçekleştiriyoruz. Sevimli bir oyuncak robot da içeren eğitim setimizin ulaşılabilir fiyatları sayesinde bu konuda yaygınlaşabilecek bir imkân sunmayı hedefliyoruz. Aileler KODIT eğitim seti ile hem çocuklarının gelişimine hizmet edecek, analitik becerilerini artıracak; hem de onlarla birlikte keyifli vakit geçirebilmelerini sağlayacak bir olanağa kavuşacaklar.

 

KODIT eğitim setini piyasada mevcut ithal örneklerden ayıran en önemli özellik ise içeriğin Türkçe olması, ekransız robot kullanımı ve ulaşılabilir fiyatlarla sunulması. Bu alan Türkiye'de henüz çok bakir, bu konuda alınan patent sayısı ise sadece iki adet (ki biri ortaokul öğrencilerine yönelik yapılan robot kolu, diğer patent ise elektronik ve mekanik fonksiyonları çok fazla olan bir robot). Bir başka deyişle, bu konuyu eğitimle buluşturan bir çalışma hali hazırda Türkiye'de mevcut değil. Şu anda çocuklara kodlama öğretme odaklı çeşitli kurslar var ancak bu eğitimleri ev ortamına taşıyan başka herhangi bir proje bulunmuyor.

 

Ekransız Kodlama öğrenmenin avantajları neler?
Z kuşağı, yani 1999 sonrası doğan, çocukların ve gençlerin bilgisayar kullanımında doğru yönlendirilmeleri çok önemli.  Günümüzde tüm çocuklar bilgisayar ile çok fazla etkileşim içerisinde. Araştırmalara göre 0-6 yaş arasında çocukların kesinlikle ekran kullanmamaları öneriliyor. (TV, telefon, bilgisayar)Çocukların 6-11 yaşları arasında kademeli bir geçişten sonra, 11 yaşından itibaren, beynin soyut düşünebilmeye elverişli olmasıyla beraber, ekran kullanımına geçmesi tavsiye ediliyor.

 

6 yaş öncesi ekran kullanımı çocukta odaklanma sürelerini azaltıyor, ince motor kas becerilerinin gelişmesini engelleyebiliyor. KODIT projesinde biz çocukların bilişsel yetenekleri ve ince motor kas becerilerini geliştirmek alanlarına odaklandık. Bu projede bir robot prototipi geliştirdik ve Türkiye'nin önde gelen teknoloji şirketlerinden biriyle işbirliği yaptık. Proje boyunca ürettiğimiz prototipleri üç boyutlu yazıcılarla oluşturduk. İşbirliğimiz kapsamında ileride seri üretime de gidilmesini de hedefliyoruz.

 

Eğitimlerin içeriğinden biraz bahsedebilir misiniz?

Eğitim programımızda gündelik hayatta bir problem veya aktivite belirliyoruz. Örneğin çocuklarla birlikte bitki ekiyoruz. İlk adımda tohumu elimize alıp, onu toprakla buluşturuyoruz. Bitkinin büyüyebilmesi için gerekli olan adımları çocuklar belirliyor ve böylelikle algoritmamızı kurmuş oluyoruz. Daha sonraki adımda ise çocuklar bu süreci bir robotla beraber deneyimliyorlar. Kurdukları algoritmayı robota kodlayarak onu hedefe ulaştırıyorlar. Başka bir eğitimimizde duygular üzerine algoritmalar kuruyoruz, zira çocuklar çok küçük yaşlarda duyguları tanıyabiliyor ve birbirinden ayırt edebiliyor.

 

Çocuklarına bu eğitimi aldırmak isteyenler size nasıl ulaşabilir?

Aileler genellikle bu eğitimi evde nasıl uygulayabileceklerini soruyorlar, bu yönde çok fazla talep alıyoruz. Şu anda Türkiye'de çocukların kodlama öğrenebilmesi sadece belli başlı okul ortamlarında oluyor. Ancak ev ortamında kullanılabilecek, geliştirilmiş bir materyal yok. Çocuklar genellikle evde sabahtan akşama kadar oyun oynuyor, hatta bazen oyun da oynamıyor Youtube'dan video izliyor. Bu nedenle aileler, çocuklara bu eğitimi okul dışında verirken aynı zamanda birlikte eğlenceli zaman geçirmek konusunda çok istekli ve aynı zamanda kaynak ve malzeme eksikliği nedeniyle biraz da çaresizler...

 

Bu nedenle biz de anaokulu seviyesinde ve aileler için iki ayrı formatta, KODIT eğitim setini oluşturduk ve geliştirmeye devam ediyoruz. Bu seti geliştirirken MEB Temel Eğitim Bölümü tarafından belirlenmiş 63 kazanımı entegre etmek için de çalışıyoruz, bu alanda kapsamı geliştirmek için MEB ile ortak bir çalışma da yapmak isteriz. Hedefimiz Türkiye genelinde ekransız kodlama eğitiminin yaygınlaşması. Bu kapsamda BÜMED'de verdiğimiz eğitimler dışında Türkiye'nin farklı bölgelerinden okulları ziyaret ediyoruz. Aileler ve projemiz ile ilgilenenler sosyal medya hesaplarımız ve web sitemiz üzerinden de bize erişebiliyorlar.

 

Daha Fazla Bilgi İçin:

Facebook: facebook.com/ninjacoders.co

Instagram: www.instagram.com/ninjacodersofficial/

Söyleşi: Kurumsal İletişim Ofisi


Tarih: 04 Aralık 2018