GETEM ve Engelsiz Erişim Derneği görme engelli seçmenler için oy pusulası hazırladı

Boğaziçi Üniversitesi’nde düzenlenen 9. Engelsiz Üniversiteler Birim Koordinatörlükleri İstanbul Bölge Toplantısı’nda Boğaziçi Üniversitesi Görme Engelliler Teknoloji ve Eğitim Laboratuvarı (GETEM) ve Engelsiz Erişim Derneği tarafından hazırlanan oy pusulası tanıtıldı. Oy pusulası, YSK’nın onayıyla bu Pazar günü ilk defa referandumda kullanılacak ve 5 bin görme engelli seçmen ilk defa kendi başına oy kullanabilecek. 13 Nisan’da düzenlenen Çalıştay’da ayrıca, üniversitelerde engelliliğe dair faaliyetler masaya yatırıldı, sorunlara çözüm yolları arandı.

Boğaziçi Üniversitesi’nde 13 Nisan’da düzenlenen 9. Engelsiz Üniversiteler Birim Koordinatörlükleri İstanbul Bölge Toplantısı’nda, üniversitelerde engellilik faaliyetleri ve erişilebilirlik konularında önemli konuları tartışmaya açıldı.

Çalıştayın açılışında görme engelli seçmenlerin tek başlarına oy kullanması için hazırlanan oy pusulası tanıtıldı. 16 Nisan 2017 tarihinde gerçekleştirilecek referandumda ilk defa kullanılacak oy pusulasını tanıtan, Boğaziçi Üniversitesi Görme Engelliler Teknoloji ve Eğitim Laboratuvarı (GETEM) Direktörü ve Engelsiz Erişim Derneği Başkanı Dr. Engin Yılmaz, görme engelli seçmenlerin tek başına oy kullanması için Yüksek Seçim Kurulu’na başvuruda bulunduklarını ve YSK’dan ‘’Seçmenin kendi getirdiği oy pusulası şablonunu kullanmasında yasal sakınca yoktur” yanıtını aldıklarını söyledi. Yılmaz, oy pusulasının çoğaltılarak toplam 5 bin seçmene dağıtıldığını ekledi.

Referandumda isteyen görme engellilerin tek başlarına ve erişilebilir biçimde oy kullanabilmeleri maksadıyla, referandumda kullanılacak oy pusulası ebatlarında bir şablon hazırlandı. Oy pusulası bu şablonun içine konulduğu zaman sol taraftaki boşluk evet, sağ taraftaki boşluk hayır tercihinin kullanımına uygun olacak. Görme engelli seçmenler söz konusu şablonu bu Pazar günü gerçekleştirilecek referandumda kullanabilecekler. Mevcut yasaya göre görme engelliler, felçliler, o seçim çevresi seçmeni olan ve o sırada sandık alanında bulunan akrabalarından birinin, akrabası yoksa diğer herhangi bir seçmenin yardımıyla oylarını kullanabiliyor. GETEM ve Engelsiz Erişim Derneği’nin görme engelli seçmenler için geliştirdiği oy pusulası Türkiye’de bir seçimde ilk defa kullanılacak.

Boğaziçi’nde 1863’ten bu yana yaşama eşit katılım hakkına önem veriliyor

9. Engelsiz Üniversiteler Birim Koordinatörlükleri İstanbul Bölge Toplantısı’nın açılışını Boğaziçi Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmed Özkan, Boğaziçi Üniversitesi Engelliler Birimi Koordinatörü Doç. Dr. Z. Hande Sart ve Engin Yılmaz gerçekleştirdi.

Prof. Dr. Mehmed Özkan, Boğaziçi Üniversitesi’nin Robert Kolej geleneğinin devamı çerçevesinde 1863 tarihinden bu yana her öğrencinin eşit biçimde yaşama katılması ilkesini benimsediğini anlattı. Özkan, 1980’lerden bugüne engelsiz yaşam ve eşit katılım için Boğaziçi Üniversitesi’nde kütüphanede Braille alfabesine erişim, bilgisayar laboratuvarları, GETEM’in kuruluşu, rampa, asansör ve engelli tuvaleti gibi pek çok altyapının kurulduğunu belirtti.

SineBU'nun erişilebilirlik açısından sunduğu imkanlara ve ilk defa bir sinema salonunda hayata geçirilen Sesli Betimleme uygulamasına da değinen Hande Sart ise engelsiz erişim çalışmalarının felsefi –etik boyutuna dikkat çekerek bu noktada engelli öğrenci temsilciliğini son derece önemsediklerini ifade etti. Sart, tanıtımı yapılan oy pusulasının Boğaziçi Üniversitesi’nde öğrenci temsilciği seçimlerinde son iki yıldır kullanılmakta olduğunu sözlerine ekledi.

“Boğaziçi Üniversitesi’nde Engelliliğin 50 Yılı Belgeseli” ve “2016 Beyaz Baston Erişilebilirlik Festivali” tanıtım filmi gösterimlerinin ardından GETEM, Mühendislik Fakültesi ve Güney Kampüs’ü kapsayan Erişilebilirlik gezisi yapıldı.    

Çalıştayda sorunlar saptandı, çözümler arandı

9. Engelsiz Üniversiteler Birim Koordinatörleri İstanbul Bölge Toplantı’sının ikinci oturumunda üniversitelerde engelliliğe dair yapılacak faaliyetler tartışıldı. GETEM direktörü Engin Yılmaz’ın moderatörlüğünde yapılan oturumda tartışmaya açılan ilk konu, üniversite kampüslerine giren ve engelliler için dergi ya da tiyatro bileti satan kişilerdi. İstanbul’daki birçok üniversitenin katılım sağladığı panelde bu sorun neredeyse tüm engelli birimlerinin karşılaştığı bir durum olarak saptandı. Üstelik kampüslere giriş çıkışlarda engelli birimlerine danışılmadığı belirlendi.

“Hak temelli yürüttüğümüz mücadelemizde, engelliler için para yardımı toplamak yaratmak istediğimiz bilincin zıddında bir algı yaratıyor” diye konuşan Hande Sart, engellileri aciz konuma getiren uygulamaların engellenmesi gerektiğini belirtti. Engin Yılmaz ise “Bu durum tüm üniversitelerde yaşanmış, insanlar normalde tepki göstereceği yerde konu engelliler olduğu için tepki göstermiyorlar. Bu tür faaliyetler sadece bağış toplanarak engellilerin sorunlarının çözüleceği algısını yaratıyor” diye konuştu. Çalıştay bu sorunun çözümü için, bakanlıklar arası bir faaliyet yürüterek üniversitelerde bağış toplanması, satış yapılmasının engellenmesine ve engellilerle ilgili yapılacak organizasyonlarda engelli birimlerine danışılmasının zorunlu hale getirilmesi hususunda çalışmalar yürütmeye karar verdi.

Çalıştayda gündeme getirilen bir diğer sorun ise görme engelli kişilerin müzik eğitimi alma konusunda karşılaştıkları problemlerdi. Müzik eğitiminde üniversitelerde yapılabileceklerin tartışıldığı oturumda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Doktora öğrencisi Onur Yılmaz, başat problemleri kendi deneyimleriyle paylaştı. En büyük sorunun nota bilgisi öğreniminde materyale ulaşım olduğunu belirten Yılmaz, üniversiteler içinde engelliler için nota okuyacak asistan hizmetlerinin olması gerektiğini söyledi. Çalıştay bu hususta, kütüphanelerdeki gönüllü okuyucuların belirli bir standartta nota okuyabilmeleri için nota okuma standartlarının belirlenmesi gerektiği sonucuna ulaştı. Bu proje GETEM’in sesli kitap projesine de uyarlanacak.

Son olarak ise Türk Edebiyatı ve Tarih öğrencilerinin Osmanlıca derslerinden muaf tutulması sorunu gündeme getirildi. Bu konuda yaşadıkları deneyimi ”Türkiye Üniversitelerinde Görme Engelli Öğrencilere Osmanlı Türkçesi Öğretimi’’ konulu bir makale çalışmasına dönüştüren Muhammed Ali Demir ve Ali Öztürk,  bu konuda üç öneri sundular: ‘’Braille ile Osmanlı Türkçesi alfabesi üzerinden eğitim, harf-harf öğretme metodu ve bilgisayar kullanma ya da asistan yardımı almak suretiyle öğrenme’’.

 

Haber: Ö. Duygu Durgun / Gökçe Büyükbayrak (Kurumsal İletişim Ofisi)

Fotoğraflar: Kenan Özcan


Tarih: 14 Nisan 2017