‘’Lokum’’ ile Boğaziçi’nden Silikon Vadisi’ne…

Son yıllarda Internet girişimciliğinde öne çıkan Boğaziçi mezunlarının başarı öykülerine bir yenisi daha eklendi. Belirli başlıklar etrafında oluşturulmuş sohbet odalarında dilediğiniz herkesle anonim sohbet etmeye imkân veren bir sosyal platform olan Lokum, kısa süre önce 90 bin USD gibi önemli miktarda yatırım aldı. Temmuz 2017’den itibaren Android ve IOS sistemler üzerinden kullanılmaya başlanan Lokum, Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği mezunu olan Burhan Tutan ve ortağının projesi. Silikon Vadisi’nde ofisi olan Lokum’un hikâyesini dinledik…

Boğaziçi Üniversitesi 2016 mezunu Burhan Tutan’ın kurucu ortaklarından biri olduğu ve sekiz yatırımcısı arasında Boğaziçi Üniversitesi Mezunlar Derneği (BÜMED) Başkanı Murat Öngör’ün de bulunduğu sosyal ağ projesi Lokum, reklam faaliyeti yürütmeksizin kısa süre içerisinde 200’ü aktif olmak üzere 1500’ü aşkın kullanıcıya ulaştı.

Henüz fikir aşamasındayken %15 hisse karşılığında 90.000 dolar yatırım alan proje, kullanıcıların anonim şekilde başlık, konu ve sorun takibi yapabilmeleri ve anlık olarak iletişime geçebilmeleri mantığı üzerine kurulu. Kullanıcıların anonim olarak istedikleri herhangi bir konu üzerine oda açabildiği ve hâlihazırda var olan odalara katılabildiği uygulama lokasyon bazlı odalarla da dünyaya açılma hedefi güdüyor. Lokum’un merkez ofisi ise Silikon Vadisi’nde…

Facebook Start’a seçilen sayılı Türk uygulamalarından biri

Reddit, Ekşi Sözlük ve mIRC’den esinlenmeler içeren Lokum, Facebook’un erken dönemindeki yenilikçi girişimlerin (Start-up) işletme kapasitelerini geliştirme ve inşa etmesine yardımcı olma amacı güden FbStart isimli global programına seçilen sayılı Türk uygulamalarından biri olma özelliği de taşıyor. Lokum; E-mail, reklam, Amazon desteği gibi destekler sunan FbStart’ın Boot-Strap, yani daha küçük Start-up’ları ilgilendiren ayağından, 40 bin dolarlık bir bütçe imkânı daha bulmuş durumda. Burhan Tutan, “Çok fazla Türk uygulama Facebook Start'a seçilmez. Aslında Türk girişimcilerin bundan çok da haberi yok” diyor.

“İkinci Ekran uygulamaları içinde yer edinebilmek istiyoruz”

Burhan Tutan, uygulamanın birincil amacının “Second Screen uygulamalar pazarında yer edinebilmek” olduğunu söylüyor. Second Screen uygulamalar, yani İkinci Ekran uygulamaları, kullanıcıların o an takip ediyor olduğu bir televizyon programı, etkinlik, spor müsabakası gibi faaliyetler üzerine bir yandan yorum yapabilmeleri ve sohbet edebilmeleri amacını taşıyor. Burhan Tutan, İkinci Ekran uygulama sistemine “Survivor izleyen birinin, Survivor'ın uygulamadaki odasında da Survivor izleyen diğer insanlarla anlık olarak konuşabilmesi” örneğini veriyor ve aslında bütün dünyada insanların bir dizi veya program izlerken bunu yaptığını belirtiyor.

Lokum’un serüveni nasıl başladı?

Biz Lokum’da iki kurucu ortağız. Kurucu ortağım da benim daha öncesinde yarı zamanlı çalıştığım bir şirketten 7-8 yıldır tanıdığım, abi olarak gördüğüm bir insan. Ümit Muzaffer Demir… Ona proje fikrimi açtım, "Tamam," dedi, beraber yapmaya başladık. Bunu Amerika'da yapmayı planladığımı söyledim, onun da aklına yattı. Yatırım aradık sonrasında... Daha önceki projelerime yatırım yapan veya yatırım yapmasa da tanışıklığım olan insanlara başvurdum. Bu süreçte belli bir yatırım toplamayı da başardık. Yatırım miktarını da Amerika'da harcayacağımız parayı kabaca hesaplayarak %1'ini belirledik. “Projenin değeri bu, şu kadar değeri olmalı,” diye düşünmedim. O parayı hesapladıktan sonra yatırımı bulduk. Bu da 90.000 dolar civarında oldu.

Lokum o zamanlar bir ürün olarak ortada mıydı peki?

Lokum fikir aşamasındaydı henüz. Fikir aşamasında Türkiye'de en fazla değerlemeyi alan girişim diyebilirim. Birçok firmayla konuştuğumda aslında şok oluyorlar. Nasıl bu kadar yatırım yapıldığını anlamıyorlar. Fikir aşamasında yatırım almak zor çünkü... Yatırımı aldıktan sonra şirketi Delaware, California merkezli olarak kurduk. Orada ekosistemi anlamaya çalıştık. Sürekli meet-up'lara katıldık. Bir yandan da Lokum'u geliştirmeye devam ettik.

Ortağım Türkiye'nin en iyi yazılımcılarından biri. O yazılım işiyle ilgileniyor, bense business-development, marketing ve tasarım işine bakıyorum.

Uygulamayı biraz anlatabilir misin?

Aslında Lokum'u biz başta bir dating uygulaması olarak düşündük. Ancak sonrasında öyle olmayacağını fark ettik. Nereden geldi bu istek? Biz konu takip etmek istiyorduk. Twitter'da bir kişiyi takip ediyorsun ama diyelim ki o kişi bir bilim insanı... Onun siyasi meselelere dair fikrini görmek istemeyebilirsin. Biz de konuyu takip eden bir şey yapmak istedik. Uygulamayı, insanların kişi takibi yerine konu takibi yapabileceği bir platform olarak kurduk. Anlık bir şeye ihtiyacın olduğunda bu konuda insanların konuşabileceği odalar olmasını istedik. Mesela çocuğun var, çocuğunun ateşi 39 dereceye çıktı, ne yapacağım diye sorabileceğin bir yer... O tarz bir durumu yaşamış bir insanla anında reaksiyona geçebileceğin bir yer. Ya da izlediğin bir dizi-programın odasına girip eğlenebilirsin. Kısaca Lokum konu bazlı anonim bir chat uygulaması.

Biraz Reddit ve mIRC karışımı sanki…

Evet, düşününce Reddit ve mIRC'nin karışımı bir uygulama aslında. Zaten biz Silikon Vadisi’nde uygulamayı geliştirirken örnek modelimiz olarak Reddit’i gösteriyorduk. Ya da Ekşi Sözlük'ün entry girmekten ziyade anlık konuştuğun bir versiyonu da denebilir bazı yönleriyle… Eğer İkinci Ekran uygulaması (Second Screen App) olarak pazara giriş yapabilirsek oradan kullanıcı kazanmayı hedefliyoruz. Örneğin Survivor izleyen biri, Survivor'ın odasında da Survivor izleyen diğer insanlarla anlık olarak konuşabilsin... Çünkü bütün dünyada insanlar bir dizi, program izlerken bunu yapıyor.

Merkezi hala Silikon Vadisi’nde değil mi?

Evet. Kurucu ortağım orada yaşıyor, ilgili toplantılara (meet-up) gitmeye devam ediyor.

Uygulama nasıl kullanılıyor?

Sadece Facebook'la giriş yapılabiliyor şu anda. Ama ileride e-mail adresiyle giriş yapma olanağı da olacak. Kullanıcılar arasında özel mesajlaşma özelliğini de getireceğiz. Mesaj kutusu da olacak haliyle… Şu anda mesela insanlar birine telefonunu, Instagram’ını vermek istese de toplu oda olduğu için veremiyor.

Peki, uygulamanın globalleşmesini bir plan olarak düşünüyor musunuz? Mesela Reddit’te dünyanın dört bir yanından insan İngilizce yazışıyor…

Evet, aslında düşünüyoruz. Biz zaten başlangıçta global düşündük, o yüzden de Silikon Vadisi'nde kurduk şirketi. Esasen içerikteki odaları ülkelere göre ayırdık. Örneğin bir kullanıcı İngiltere'den Lokum'a bağlandığında aslında İngiltere'deki odaları görüyor. Ama şu an İngiltere'den biri girdiğinde Lokum'u boş görecekti... O yüzden, zaten henüz yurtdışına açılmadığımız için o sistemi kaldırdık. Fakat altyapısı var. Her ülke kendi ağına bağlanabilecek. İsterse başka ülkelerin odalarını görme seçeneği de olacak tabii ki.

Diğer ülkelere açılma stratejinizi nasıl kurmayı düşünüyorsunuz?

İlk önce yatırımcı desteğimizi arttırabilmek için, yatırımcılarımızın bizden beklediği Türkiye'de 100 ila 300 bin kullanıcıya ulaşmamız gerekiyor. Sonrasında aklımızda Berlin'e gitmek var. Berlin'e gittikten sonra, oradaki reaksiyona göre açılmaya devam edeceğiz.

Uygulamanın düzeni çok karışık olmaz mı bir yerden sonra peki? Reddit'te de kaos ile düzenin çok arasında kalan bir sistem var. Anlık konuşabilmek işleri daha da karmaşık hale getirebilir…

Biz aslında henüz bunu çok sorgulamadık. Kervan yolda düzülür diye baktık. Önce yola çıkalım, o raddeye gelsin, o raddede gerekirse düzeltmeler yaparız diye düşündük. Binlerce oda olunca ne yapacağız, onu şu an bilmiyoruz aslında. Ama şu an, her şeye rağmen yazdığı içeriği görmek istemediğin kişiyi engelleme özelliğini getirdik. Ama Lokum'dan komple engelleme diye bir şey yapmıyoruz. İleride nasıl olacak henüz çok bilmiyoruz aslında...

Peki, gelir modeliniz ne?

Bizim kafamızda aslında başlangıçta hiçbir gelir modeli yoktu. Büyük bir spor bahis şirketi ile görüşmelerimizden sonra bir gelir modeli fikri düşündük. Resmi odalarda reklam (banner) koyalım dedik. Her 5 mesajda bir, 10 mesajda bir mesela... Yani iş ortaklığı yaptığımız firmalara resmi oda açma hizmeti de sunacağız.

 

Söyleşi ve fotoğraflar: Sinan Cem Deveci / Kurumsal İletişim Ofisi

Tarih: 10 Ekim 2017