Ses yapay zekâ ile birleşti, artık makinaların kontrolü bizde!

Çağrı merkezlerindeki uygulamalardan ev asistanlarına ses teknolojilerini kullanan pek çok ürünün arkasında SESTEK firması var. Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesi Levent Arslan’ın kurucusu olduğu firma, hem Türkiye pazarında hem de küresel ligde geliştirdiği farklı yazılım ve hizmetlerle liderliğe oynuyor.

Internet ve mobil teknolojilerindeki hızlı gelişim tüketicilere daha önce sahip olmadıkları pek çok farklı kanalı kullanarak çeşitli hizmetlerden yararlanma fırsatı veriyor. Bu hizmetler kadar önemli olan bir diğer konu da kişisel verilerin gizliliği ve güvenliği.

PIN kodları, şifreler veya güvenlik soruları gibi konvansiyonal güvenlik önlemleri günümüzde daha sık rastlamaya başladığımız kimlik hırsızlıkları veya hileleri karşısında yetersiz kalabiliyor. Gerek kullanıcı deneyimini zenginleştirmek ve müşteri memnuniyetini artırmak gerekse güvenlik açıklarını bertaraf etmek üzere geliştirilen yeni teknolojilerin başında ise ses teknolojileri geliyor.

Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Levent Arslan’ın kurucusu olduğu SESTEK (Speech Enabled Software Technologies) firması bu alanda Türkiye’de pek çok ilk’e imza atmış, öncü Ar-Ge çalışmaları yapan bir teknoloji şirketi.

SESTEK sadece Türkiye ölçeğinde değil küresel platformlarda da öncü olma hedefiyle çalışmalarını sürdürüyor. ABD ve Dubai’de satış ofisleri bulunan SESTEK’in çalışmaları 2016 yılında Las Vegas’ta gerçekleştirilen Çağrı Merkezleri Yarışması’nda ‘’En İyi Teknoloji Sağlayıcı’’ ödülüyle taçlanmış oldu.

Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği öğretim üyesi Prof. Dr. Levent Arslan tarafından 2000 yılında kurulan SESTEK’in ilk’lerinin başında ‘’Konuşulanları yazıya çeviren teknolojiyi Türkiye’de ilk kez geliştiren firma’’ olması geliyor. SESTEK tarafından geliştirilen ürün ve yazılımlar bugün İMKB’de işlem gören, banka ve finans sektörlerinden telekomünikasyona sektör liderlerinin çoğu tarafından tercih ediliyor.

Boğaziçi Üniversitesi’nde haftanın üç günü ders veren Levent Arslan, geri kalan zamanında yaklaşık 70 kişiden oluşan ekibiyle İTÜ Teknokent’teki SESTEK firmasında müşteri analizlerinden ses tanıma yazılımlarına kadar ileri teknoloji ürünleri üretiyor.

Müzisyen Ky-Mani Marley’e bilmediği dilde şarkı söyleten yazılım geliştirdi

Ses teknolojileri alanında çalışmaya Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü’nün ardından Duke Üniversitesi’nde gerçekleştirdiği doktora öğrenimi sırasında karar veren Arslan’ın Amerika’da bulunduğu dönemde ses teknolojisi üzerine ilk çalışmalarından birinin hayli ilginç bir boyutu da var. Bir insanın sesini bir başka kişinin sesine dönüştürebilen bir yazılım geliştiren Levent Arslan, ünlü reggae şarkıcısı Bob Marley’in oğlu Ky-Mani Marley için bir başka insanın sesini Ky-Mani’nin sesine benzeterek İspanyolca bilmemesine İspanyolca şarkı söylemesine imkân veren bir yazılım geliştirmiş.

Arslan, Türkiye’ye döndüğünde Türkçe için ses sentezi ve ses tanıma ürünleri geliştirirken önce Koç Holding ile GVZ firmasını kurmuş. Amerika’da başladığı çalışmaların bir uzantısı olarak Boğaziçi Üniversitesi KOSGEB’de SESTEK firmasının temellerini atan Levent Arslan, 2007 yılında bu iki firmayı SESTEK adı altında birleştirmiş. GVZ bugün, SESTEK’in bireysel çözümlerini kapsayan bir marka adı olarak kullanılıyor. SESTEK’in Ankara ve İstanbul’da merkez ofisleri, ABD ve Dubai’de ise satış ofisleri bulunuyor.

SESTEK firması hali hazırda finansal hizmetler, bankacılık ve sigorta, Telekom, GSM operatörleri ve kamu kuruluşlarından oluşan müşterilerine Ses Biyometriği, Konuşma Analitiği, Çağrı Yönlendirme, Konuşma Tanıma ve Yazıdan Konuşma Teknolojisine Çevirim gibi kategorilerde çözümler sunuyor.

Endüstrideki pek çok uygulama ve ürünün yazılımında SESTEK imzası var

SESTEK imzasını bugün farklı endüstrilerde kullanılan ürünlerde görmek mümkün. Bunlardan biri de kısa süre Microsoft’un Türkiye tarafından kamuoyuna tanıtılan, sağlık sektöründe yapay zekâ kullanımı konusunda hayata geçirilmesi planlanan chatbot. SESTEK imzasının yer aldığı bu uygulamanın yanı sıra yine SESTEK tarafından geliştirilen ve ağırlıklı olarak banka-finans kurumlarının çağrı merkezlerinde kullanılan, insan ve makine arasında Doğal Diyalog sağlayan yazılımlar mevcut.

SESTEK’in yer aldığı son projelerinden biri de geçen sene düzenlenen Türkiye İnovasyon Haftası’nda Arçelik tarafından prototipi sergilenen Akıllı Ev Asistanı.

Kullanıcılar Akıllı Ev Asistanı üzerinden online alışveriş, yemek siparişi, fatura ödeme, bankacılık işlemleri yapabilecek, günlük hayatı kolaylaştıran pek çok bilgiye hızlı erişebilecek. Nöbetçi eczane, en yakın hastane gibi acil ihtiyaçların karşılanması için, doğrudan kaynak olacak bu ürün ile gündemdeki haberler, vizyondaki filmler de rahatlıkla takip edilebilecek. Tüm bu bilgiler için ‘Akıllı Ev Asistanı’ ile konuşarak ona soru sormak yeterli olacak.

Bu yıl sonunda piyasaya sunulması beklenen ürün, SESTEK’in geliştirdiği otomatik ses tanıma, doğal dil anlama ve işleme teknolojisi ile söylenenleri dinleyip, anlayarak sorulan sorulara Türkçe olarak cevap verebiliyor.

SESTEK kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Levent Arslan SESTEK’in benzer bir uygulamayı araçlar için de geliştirmekte olduğunu belirtiyor ve diğer güncel projeler arasında Türk Telekom için Ses Biyometrisi alanında geliştirilen bir ürün olduğunu sözlerine ekliyor. Bu uygulama sayesinde kullanıcının sesinden oluşturulan şifreyle anne kızlık soyadı gibi bilgilere ihtiyaç duyulmuyor, müşteri memnuniyeti yükseliyor, sistemde ek güvenlik sağlanıyor ve çağrı merkezi temsilcisi ile konuşma süresinde önemli bir tasarruf sağlanmış oluyor.

Yapay zeka ile hile içeren ses kayıtları bulunabiliyor

Arslan, SESTEK ürünleri hakkında şu bilgileri veriyor: ‘’Yazıyı ses çeviren bir ses sentezi ürünümüz var, bir başka ürünümüz ise çağrı merkezlerinde kullanılan Speech Analytics adın verdiğimiz bir ürün. Bu ürün çağrı merkezlerinde yaygın olarak kullanılıyor. Sesi yazıya çevirirken ayrıca bu uygulamada müşteri temsilcileri müşterilere kaliteli hizmet verebiliyor mu veya müşteriler en çok nelerden şikâyet ediyor gibi bazı parametreleri ölçebiliyor ve analiz edebiliyoruz.

Ayrıca yazılımlarımıza yapay zekâ öğrenme algoritmalarını da ekledik. Örneğin bir sigorta şirketinde fraud (hile) riski olan konuşmaları yapay zekâ algoritmalarıyla otomatik olarak tespit edebiliyoruz ve bu aktif olarak kullanılıyor’’.

Suriyeli mültecilerin Türk doktorlarla iletişimi için tercüme sistemi geliştiriliyor

Yakın vadede Suriyeli mülteciler için medikal alanda bir tercüme projesi geliştireceklerini belirten Arslan, Türkçe bilmeyen hastaların Türk doktorlarla iletişimlerini sağlayabilmek adına bir tercüme sistemi geliştirmeye başladıklarını ve bu sistemin Güneydoğu bölgesinde pilot bir hastanede uygulamaya alınacağını ekliyor.

Günümüzde sesin en doğal ara yüz olarak makinalar ile ilişkimizi belirleyen bir boyuta gelmiş olduğunu belirten Levent Arslan, ‘’Makinaları şimdiye dek parmakla basarak veya klavye kullanarak yönetiyorduk. Artık bir noktada bunlar yerine sesi kullanılarak insan -makina ilişkisini yönetmek mümkün olacak.  Artık akıllı evlerde, arabanızda, ofisinizde bu tür teknolojilerde sesten daha fazla yararlanacağımız bir çağda yaşıyoruz. Ayrıca nüfus yaşlanırken sosyal yaşam ihtiyaçları giderek daha fazla önem kazanıyor. Yaşlıların haber dinlemek veya bir kitap okumak gibi ihtiyaçlarını ses teknolojileri ile yapmaları artık mümkün’’ diyor.

 

Haber: Ö. Duygu Durgun / Kurumsal İletişim Ofisi

Fotoğraflar: Kenan Özcan