Boğaziçili girişimcilerden Akıllı Konveyör

Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği 2019 yılı mezunu iki girişimci, lisans projesi olarak geliştirdikleri Akıllı Konveyör projesiyle lojistik sektöründe ses getirecek yeni bir sistem tasarladı. Çelikhan Özhan ve Alican Acar’ın projesi olan Akıllı Konveyör yenilikçi mekanik tasarımı ve akıllı sistemiyle intralojistik alanında yaratıcı çözümler sunuyor. Projelerini ilk defa Teknofest’te sergileyen genç girişimcilerden Dynosort (Akıllı Konveyör) projesini dinledik.

Sizi tanıyabilir miyiz?

Çelikhan Özkan: Makine Mühendisliği 2019 mezunuyum. Robotik ve makine öğrenmesi alanlarıyla ilgiliyim. Bitirme projesi olarak akıllı konveyör sistemi yaptık. Bu sistem fabrikaların ihtiyaç duyduğu Endüstri 4.0’ın gerektirdiği esnekliği sağlayan bir sistem. Bunu yaparken birden fazla sistemi entegre ettik; mekanik, elektronik ve bilgisayar sistemleri ortak çalışıyor. Alican Acar'la birlikte çalışıyoruz.

Alican Acar: Akıllı konveyör sisteminin amacı her kolinin altına bir tekerlek konulmuş gibi konum kontrolü ve oryantasyon kontrolünü sağlamak. Girişimizin adını Bosphorus Dynamics koyduk. Geliştirdiğimiz sürü robotik algoritmaları sayesinde her kolinin konumunu ve oryantasyonunu ayrı ayrı kontrol edebiliyoruz. 

Bu sistemi kurma fikri nasıl oluştu, nasıl bir ihtiyaç gördünüz?

2018 yılında bitirme projesi olarak sonrasında girişime çevirme potansiyeli olan bir proje yapmak istiyorduk. Aynı zamanda elektronik, mekanik ve bilgisayar sistemlerinin bir arada olduğu interdisipliner bir proje tasarlıyorduk. Öğrendiklerimizi de pratiğe dökmek için bu projeyi seçtik ve başardık. Başarılı bir bitirme projesini girişime çevirme isteğindeyiz, bu nedenle şu anda yatırımcı arayışındayız. 

Nerelerde kullanılabilir Akıllı Konveyör sistemi?

İntra-lojistik faaliyetler yürüten herhangi bir depo, dağıtım merkezleri ya da havaalanları gibi yerlerde kullanılabilir. Kolileri sadece ayırmakla kalmayıp aynı zamanda gruplamak ve gruplu gelen kolileri de grubunu bozmak ve paletleme öncesi yapılan operasyonlara hazırlık sürecinde kullanılabilecek çok esnek bir sistem.

Sistemin kapasitesi hakkında bilgi verir misiniz, maksimum kapasite nedir?

Şu anda dört adet koliyi aynı anda paletleyebiliyoruz, bunun sayısı artabilir çünkü modüler bir sistem tasarladık. Kare kare modüllerimiz var, her birinde ürettiğimiz mekanum tekerler var, hiçbir rotasyon olmadan tekerleklerin dönme eksenleri yönünde ileri ve geri dönmesiyle kolileri her yöne  o düzlemde hareket ettirebiliyoruz. 

Piyasada kullanılmakta olan örneklerden farkı ne olacak?

Mevcut sistemler ayırmayı ya da düşürmeyi tek bir kol veya düşürme hareketi yapan bir konveyörle yapabiliyorlar. Bunların tek amacı sadece ayırmak ve kolilere zarar verebiliyor. Oryantasyon hâkimiyetleri yok, paket üzerindeki hâkimiyetleri çok sınırlı. Bizim sistemimiz kolileri sadece ayırmıyor, paletleme operasyonunda veya müşterilerin isteğine göre kolileri herhangi bir düzende oluşturma operasyonlarında da kullanılabildiği için bir joker eleman gibi düşünülebilir. Her şeyi birlikte yapan akıllı bir sistem olduğu için geleneksel tek işlevli sistemlere göre çok avantajlı. Aynı zamanda fabrikaların tasarımını esnek hale getiriyor, çünkü tek işlevli makineler hattı uzatıyor ve sınırlandırıyor. Bizimki bir ağaç modu gibi hatta esneklik katıyor ve kısaltıyor. 1,2 metrekarelik bir makinemiz var, 1,2 metrekarede altı adet düşürme verebiliyoruz, bu da büyük bir kapasite demek. 

Ürüne dönüştüğünde tasarım açısından yenilikler olacak mı?

Evet, yeniden tasarlanması lazım. Şu anda elimizdeki imkânlarla yapabileceklerimizi gösteriyoruz. Zaten bir bitirme projesi için çok kompleks ve disiplinler arası bir proje ve kapasitesi gerçekten çok fazla. Sonraki aşamada mekanik tasarımını değiştireceğiz. Hedefimiz materyal akışı çok hızlı olan dağıtım merkezleri sahibi kargo firmaları, çünkü bir süre sonra dağıtım merkezlerinin kapasitesi aşılıyor, bunun sebebi de konvansiyonel mekanizmalar. Bizimki çok esnek olduğu için ayrıştırma, paletleme ya da gruplama gibi farklı konumlarda kullanılabilir. Bu sistem temelli bir hat yapıldığında da kapasitelerin dolması daha uzun yıllar olabilir. 

Bu sistemi tasarlarken özellikle bir modelden esinlendiniz mi?

Almanya'da geliştirilmekte olan bir ürün var, fakat o açık devre ve operatörlü bir sistem. Bizimki tam akıllı ve hem operatörlü hem operatörsüz kullanılabiliyor. Aynı zamanda kamera var ve oryantasyona tam hakimiz. Başında bir insan olması gerekmeden anında müdahale edilebilir. Türkiye'de de çeşitli sınıflandırıcılar var ama onlar tam bizim klasmanımızda değil, çünkü bizim sadece sınıflandırma iddiamız yok, aynı zamanda gruplama ve paletleme öncesi hazırlık da yapabiliyoruz.

Projenin maliyeti ne oldu?

6 bin liraya mal oldu, bazı ürünler ithal edildi. Bir kısmı sponsor tarafından karşılandı ancak rekabet edebilmemiz için maliyetleri düşürüp tasarımı gözden geçirmemiz lazım. Maliyetleri düşürmeye yönelik tasarruf planlarını yaptık ancak yatırımcı bekliyoruz. Bunun gibi projeler giderek popülerleşiyor, örneğin Almanya’da bahsettiğimiz proje bir doktora projesi ancak biz bunu henüz lisans bitirme projesi olarak yaptık.

Şimdiki hedefleriniz neler?

Önce ürünleşmesi için şirket kurmak istiyoruz. Patent alma konusunda da ilerleme kaydediyoruz. TÜBİTAK 1512 programında sunum yapacağız, oradan da yatırım almayı umut ediyoruz.

 

 

Galeri 1 Fotoğraf