Boğaziçili öğrenciler ‘’Bilim Kozası’’nda ‘’kelebekleri’’ bilimle tanıştırıyor

Boğaziçi Üniversitesi Bilim Kulübü tarafından 2015 yılında başlatılan “Bilim Kozası” projesi okullarında laboratuvar imkânlarına erişimleri kısıtlı olan, maddi dezavantajları sebebiyle araştırmaları ve yaratıcılıkları kısıtlanan çocukları bilim ile buluşturuyor. Bugüne dek aralarında Sarıyer Gümüşdere Ortaokulu, Cihangir Münir Özkul İlkokulu, Cumhuriyet Ortaokulu olmak üzere farklı okullardan öğrenciler Bilim Kozası’nda buluştu.

İlk ve ortaokul öğrencilerini temel mühendislik bilgileri, dünyada bilim ve mühendislik alanındaki gelişmeler hakkında bilgilendirmek ve yaratıcılıklarını desteklemek amacıyla oluşturulan proje kapsamında 4. 5. 6. 7. ve 8. sınıf öğrencileriyle çalışılıyor. Bu öğrenciler seçilirken özellikle okullarında laboratuvar imkânlarına erişimleri kısıtlı olan, yetiştikleri ortamdan dolayı bilinç yönünden dezavantajlı olan, çevresinde kendini geliştirmek için örnek alacağı bireyler bulamayan, maddi dezavantajları sebebiyle araştırmaları ve yaratıcılıkları kısıtlanan çocuklar olmalarına dikkat ediliyor.

Aynı zamanda, Ayvalık’ta yürütülen Zeytin Çekirdekleri Projesi’nin Bilim Atölyesi’ne de destek veren Bilim Kulübü bünyesindeki Bilim Kozası oluşumundan, Boğaziçi Üniversitesi öğrencisi Ecem Sakallı proje hakkında şu bilgileri veriyor:

‘’Dezavantajlı olarak gördüğümüz, öğrenci sayısı fazla ama öğretmen açığı olan yerlerde etkinliklerimizi gerçekleştirmeye,  köy okullarına gitmeye çalışıyoruz. Bu etkinliklerde bölümlerimizin laboratuvarlarından aldığımız araç gereçlerle (mikroskop gibi) deneyler yapıyoruz. Temel bilim nedir, nasıl çalışılır, bilimsel sorular nasıl sorulur, hipotez nasıl kurulur kavramları üzerine konuşmak, çocuklara genel olarak merak etmeyi aşılamak üzerine çalışıyoruz. Deneylerimiz iki gruptan oluşuyor birinci grup günlük hayatta görme imkânları olmayan mikroskop, mercekler kullanılarak yapılan gözlemler üzerine ikinci grup ise market alışverişiyle bulabilecekleri kendileri de evde devam ettirebilecekleri deneyler yapıyoruz.

‘’Proje dolayısıyla birlikte çalıştığımız öğrenciler günlük hayatta karşılaştıkları doğal olayların nasıl gerçekleştiğine dair fikir sahibi olmakta, yine günlük hayatta kullandıkları teknolojilerin işleyişini kavramakta, hem mikro boyutta hem makro boyutta insan vücudunda ve çevrelerinde neler meydana geldiğinin farkındalığına varmakta, fen derslerinde işledikleri ama zihinlerinde somutlaştıramadıkları kavramları görerek, deneyerek, bizim asistanlığımızda inşa ederek öğrenmekteler’’.

Dışarıdan herkesin bulabileceği malzemelerle deneyler yaparak bilimin evrensel değerlerini çocuklara aşılamayı hedeflediklerini belirten Sakallı, ‘’Temel amacımız merak etmeyi aşılamak. 21 yüzyılda bilgiye erişim kolay ama merak etmeyi aşılamak çok daha önemli’’ diye ekliyor.

’Bu sayede hem çok yönlü düşünebilen, hem yaratıcılıklarını bilime ve mühendisliğe yöneltebilecek, bu alanlarda düşünüp fikir yürütebilecek bireyler haline geldiklerini gözlemlemek mümkün. Projemize katılan öğrenciler, kendilerinin de yenilikler keşfedebileceklerinin farkındalığına varıyorlar çünkü projemizde onlara yapılmış keşifleri anlayabilecekleri dilde aktarılırken yaptığımız deneylerle aslında karmaşık görünen işlerin üstesinden gelebileceğini göstererek özgüven kazanıyorlar.  Böylelikle Bilim Kozası’ndan mezun olan ‘Kelebekler’ yaratıcı, özgüvenli, üretken birer birey olma yolunda adım atmış oluyorlar’’.

Bilim Şenliği gelenekselleşiyor

Bu yıl ikincisini gerçekleştirdikleri Bilim Şenliği hakkında da bilgi veren Ecem Sakallı,  

‘’Her sene Nisan ayında, mümkün olduğunca 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’na yakın, hafta sonu bir gün yukarıda belirttiğimiz kriterlere uygun okullardan öğrencileri kampüsümüze davet ederek onlara Güney Meydan’da yine hep birlikte deneyler yaptığımız bilimin eğlenceli tarafını vurgulayan bir Bilim Şenliği yapıyoruz. Bu sene Bilim Şenliği kapsamında 8 Nisan’da Cumhuriyet Ortaokulu ve ÇYDD Yaşam Evleri’ni ağırladık’’ diyor.

 Haber: Kurumsal İletişim Ofisi