Boğaziçili öğrencilerden kodlama öğretirken çevre bilinci kazandıran KODPOST projesi

Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencileri tarafından geliştirilen ve küçük yaştaki çocuklara kodlama öğretirken çevre bilinci kazandırmayı hedefleyen KODPOST projesi, Çanakkale Belediyesi Çocuk Kültür Evi’nde düzenlendi.

Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 4’üncü sınıf öğrencileri Ümmühan Özmen, Aslı Hilal Demir ve Behzat Zihni tarafından 1998 Kimya Bölümü mezunu Banu Aykın Köylüer danışmanlığında geliştirilen KODPOST projesi kapsamında, Çanakkale Çocuk Kültür Evi’nde 6’ncı sınıf öğrencilerinden oluşan iki sınıfa eğitim verildi.

“ADIM ATMAZSAK GERİ DÖNÜLEMEYEN SORUNLARLA KARŞILAŞACAĞIZ”

Boğaziçi Üniversitesi Kurumsal İletişim Ofisi’nin sorularını cevaplayan ekip üyelerinden Ümmühan Özmen, projenin ortaya çıkış sürecini şu sözlerle anlattı:

“Projemiz aslında uzun zamandır gündemdeki problemler sonucunda meydana geldi. ‘Çoğu insan plastik, kâğıt, metal gibi atıkların geri dönüştürülebilir olduğunun farkında, peki ya organik atıkların tekrar kullanılabileceğini herkes biliyor mu?’ sorusu KODPOST’un temelini oluşturdu. Çevre kirliliği gün geçtikte daha da artıyor ve dünya yaşanılamaz bir hale geliyor. Doğayı kirleten tek tür insanlar olarak bu kirliliği durdurmak için bir adım atmazsak geri dönülemeyen sonuçlarla karşılaşacağız.”

“ÇEVRESEL SORUNLARIN ÇÖZÜMÜ EĞİTİM”

Proje ekibi, KODPOST’un temel amacının çocukları hem çevre sorunlarına karşı daha duyarlı bireyler haline getirmek hem de programlama öğretmek olduğunu vurgularken, Aslı Hilal Demir projenin içeriğini şöyle özetledi:

“KODPOST, küçük yaştaki çocuklara kodlama öğretirken, aynı zamanda da çevre sorunlarına karşı duyarlılık kazandırmayı hedefleyen bir proje. Projemiz iki bileşenden oluşuyor: Scracth ve organik kompost. Scracth, blok sistemi kullanılan bir programlama dili ve 8-16 yaş arası çocuklara kodlama öğretmek için kullanılır. Organik kompost ise organik atıkların çürütülerek gübre haline getirilmesiyle elde edilir. Organik atıkların farklı bir formda tekrar kullanılabileceğini anlatma fikri projenin temelini oluştururken, gelişiminde ise ‘Bunu nasıl anlatacağız?’ sorusu etkili oldu. Bu çevresel problemin çözümünün eğitimden geçtiğine inanıyoruz. Ne kadar eğitimli ve bilinçli bir nesil yetişirse, arkalarında da bir o kadar temiz ve güzel bir çevre bırakacak. Bizler de geleceğin öğretmenleri olarak geleceğin yetişkinlerine bu konuda bir eğitim vermenin en doğru yol olacağını düşündük ve KODPOST’u tasarlamaya başladık. Bu noktada okulumuzdan aldığımız eğitim devreye girdi. Bölümümüz gereği bilgisayar, kodlama ve öğretmenlik bilgisine sahibiz. Tüm bu yetkinliklerimizi kullanabileceğimiz bir proje ortaya koymak hem keyifli oldu hem de projenin başarıyla amacına ulaşmasını kolaylaştırdı.”

“EĞLENEREK ÖĞRENİYORLAR”

KODPOST, hem çocuklar hem de yerel basın tarafından büyük bir ilgi ile karşılandı. Projenin başarısını çevre bilincinin ve organik kompost konusunun çocukların da ilgisini çeken bir konu olan kodlama içine harmanlanmasına borçlu olduğunu belirten ekip üyesi Behzat Zihni de, “Bilgisayar ve kodlama çağımızın gereksinimlerinden biri ve çocuklar arasında epey popüler. Organik kompost konusunun da kodlama içerisinde harmanlanmış olması çocukların sıkılmadan, eğlenerek öğrenmesini sağladı. Yalnızca organik kompostu anlatmaya çalışsaydık bu kadar ilgi çekici ve öğretici olmazdı. Son olarak, KODPOST’un sürdürülebilir bir proje olduğunu da ayrıca vurgulamak istiyoruz. Çünkü temelde kodlamayı ve bunun yanında organik kompostu öğreten, iki ayrı konunun harmanlanması ile oluşturulan bir projeydi. Bu format, organik kompost gibi daha birçok konunun öğretiminde de kolaylıkla kullanılabilir. Birçok vakıf ve eğitim kurumu için faydalı bir materyal haline getirilebilir” diye konuştu.