Boğaziçili takımlar TEKNOFEST’e hazırlanıyor

Eylül ayında Gaziantep’te gerçekleştirilmesi planlanan TEKNOFEST Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali’nin en önemli ayağını oluşturan Teknoloji Yarışmaları’na Boğaziçi Üniversitesi’nden iddialı projeler katılıyor.

Havacılıktan otomotive, yapay zekadan simülasyon sistemlerine, su altı araçlarından otonom araçlara uzanan geniş bir spektrumda düzenlenecek  21 farklı kategoride yer alan Teknoloji Yarışmaları’nda gençlerin millî teknoloji üretme ve geliştirme konusunda ilgilerinin arttırılması hedefleniyor. Boğaziçi Üniversitesi’nin akademik paydaşları arasında yer aldığı TEKNOFEST’te yarışmalar sonucunda dereceye girmeye hak kazanan takımları 3 Milyon TL'nin üzerinde ödüller bekliyor.

TEKNOFEST heyecanı yaklaşırken Boğaziçi Üniversitesi’nden katılan BURST (Robotaksi Binek Otonom Araç Yarışması ve TÜBİTAK Efficiency Challenge), BUMERANG (Roket Yarışması Orta İrtifa Kategorisi) , Konum At Gelelim (Sürü İHA Simulasyon Yarışması) , UAV-IN (İHA – Döner Kanat Yarışması), AIRBENDERS RW ( İHA – Döner Kanat Yarışması) , AIRBENDERS FW (İHA – Sabit Kanat Yarışması) ve Model Uydu RASAT takımlarının projeleri hakkında takımlardan bilgi aldık.

BURST ekibi araçlarıyla TEKNOFEST ve TÜBİTAK yarışmalarında iddialı

Emirhan Ertem, BURST (Makine Mühendisliği)

BURST otonom ekibi olarak üzerinde bulunan kameralar ve lazer mesafe sensörleri ile çevresini algılayan, anlamlandıran ve bu bilgileri kullanarak kendi kendine giden bir araç geliştirmek için çalışıyoruz. TEKNOFEST Robotaksi yarışmasında aracın tüm kurallara uyarak tamamen otonom bir şekilde trafik levhaları, trafik ışıkları ve şeritler bulunan gerçek bir pistte hayali bir yolcuyu alıp, gideceği durağa bırakarak pisti tamamlaması bekleniyor. Pistin ardından son aşama olarak aracın uygun bir park yeri bulup park etmesi gerekiyor.

Robotaksi görevi doğrultusunda hem pistin birebir aynısını oluşturduğumuz simülasyon ortamında hem de gerçek araç üzerinde algoritmalar geliştiriyor ve test ediyoruz. Yarışma süresince dışarıdan insan müdahalesi yapılmaması gerektiği için geliştirdiğimiz algoritmaların hatasız ve farklı senaryolara dayanıklı olmasına özen gösteriyoruz. Otonom araçlar geleceğin en önemli teknolojilerden birisi olarak gösteriliyor. Biz de bu çalışmamız sayesinde otonom araçlar başta olmak üzere birçok alanda ihtiyaç duyulan görüntü işleme, derin öğrenme, hareket planlama ve kontrol gibi önemli konularda bilgi ve tecrübe edinmiş oluyoruz. Bu yıl, geçtiğimiz yıllarda edindiğimiz deneyimlerden de faydalanarak yarışmada birinci olacağımıza inanıyoruz.

TUBİTAK’ın düzenlediği Efficiency Challenge yarışmasında ise amacımız, kendi tasarladığımız elektrikli aracı olabildiğince verimli hale getirmek. Elektronik ve mekanik sistemleri tasarlayıp hayata geçirdiğimiz aracımızda Batarya Kontrol Ünitesi, Batarya Şarj Aleti ve Motor Sürücü gibi, bir elektrikli aracın önemli işlevlerini yerine getiren elektronik parçaları sıfırdan tasarlıyor, test ediyor ve üretimini gerçekleştiriyoruz. Aynı zamanda kompozit malzemelerle çalışıp aracımızın dayanıklılığından ödün vermeden hafif ve böylece daha verimli olmasını sağlıyoruz. Bu sayede ulaşımda geleceğin önemli adımlarından olan elektrikli araçlar hakkında birinci elden bilgi sahibi olmuş oluyoruz. Bu sene ise geçen sene tasarladığımız aracımız Bubble üstünde çalışmaya devam ederek aracımızı elektronik anlamda daha iyi bir konuma getiriyoruz.

BUMERANG’ın hedefi göklerde 3 bin metre

Buğra Kerim Şahin,  BUMERANG Roket Takımı (Makine Mühendisliği)

Takım üyelerimiz Hüseyin Sefa Şengül, Mehmet Batuhan Kaya, Buğra Kerim Şahin, Muhammed Emin Beyaztaş, Ahmet Sakal, Arda Erdoğan, Süleyman Enes Şeker, Erkam Portakal ve Murat Kaplan’dan oluşuyor.

Takımımız geçtiğimiz senenin sonlarında uzaya ve havacılığa ilgisi olan bir grup öğrenci bünyesinde oluştu.  “Ne yapabiliriz?” sorusuna cevap ararken, okulumuzda daha önce de faaliyet göstermiş bir grup olan Bumerang ekibi çatısı altında 9 arkadaş olarak toplandı. O günden bu yana TEKNOFEST Orta İrtifa Roket Yarışması’na hazırlanmaktayız. Buradaki esas amacımız ve beklentimiz, okulumuzda edindiğimiz teorik bilgileri sahada pratiğe şansı elde etmektir. Ekibimiz 5 makine mühendisi, 2 İnşaat mühendisi, 2 Elektrik elektronik mühendisinden meydana geliyor. Bu zorlu Covid-19 süreci ekibimizi birbirine daha da bağlanmış bir şekilde hevesle çalışmaya yöneltti. Bu nedenle Covid-19 sürecine rağmen çalışmalarımız aksamadan devam etti.

Bu yazıyı hazırlarken Ön Tasarım raporunu başarıyla tamamlamış olup, yine başarıyla sonuçlanacağına inandığımız Test Hazırlık ve Kritik Tasarım Raporu’nun neticelerini beklemekteyiz. Bu sürecin sonunda da yarışmanın neticesinde okulumuza dereceyle döneceğimize inancımız tam.

Takımımızın yarışmadaki objektifi, özgün ve güvenilir bir tasarım kullanılarak oluşturulmuş roketi 10.000 feet irtifaya kadar çıkarıp, sonrasında faydalı yük ve roketimizi hasarsız bir şekilde yerküreye geri döndürmek. İlk basamağı TEKNOFEST Yarışması olan bu serüvenimizde birçok başarıya ve hatta birçok ilke imza atmayı hedefliyoruz. Bu projemizde her daim yanımızda olan Boğaziçi Üniversitesine ve hocalarımıza teşekkür ediyoruz.

Afetlerde kullanılacak otonom İHA

Merthan Özdemir, Konum At Gelelim (Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği)

Sürü İHA Simülasyon yarışmasında Konum At Gelelim takımı olarak yarışmaktayız. Yarışma kurulu tarafından verilen görevde toplumsal bir afette görev almak üzere afet bölgesinde arama faaliyetleri sonucunda gerektiğinde telekomünikasyon hizmeti verebilecek, gerektiğinde kurtarma görevi üstlenecek sürü zekasına sahip otonom İHA sistemleri geliştirilmesi beklenmektedir.

Toplumsal afetlerde kazazedelerin yaşadığı gerçek problemlerden yola çıkarak oluşturulan bu sistemlerde kazazedelere kesintisiz hizmet vermeyi amaçlamaktayız. Bunun için İHA'larda bulunan sınırlı kapasiteye sahip yakıtın verimli kullanılması, afet bölgesi içerisinde iletişimin sürekliliğini sağlamak, yaralı olarak bulunabilecek kazazedelerin en uygun hastaneye naklini sağlamak gibi belli başlı hedefler bulunmaktadır.

Geçen sene olduğu gibi bu sene de Sürü İHA Simülasyon yarışması Havelsan sorumluluğunda düzenlenmiştir. Havelsan’ın üst düzey mühendisleri tarafından oluşturulan askeri seviyedeki simülasyon gerek otonom İHA’ların dinamiklerine gerek fizik kurallarına olabildiğince yakındır

Bu seneki hedef birincilik

Erol Kayataş, UAV-IN (Makine Mühendisliği)

UAV-IN, döner kanatlı insansız hava araçları üzerine araştırma geliştirme çalışmaları yürüten bir teknoloji takımı. Mühendislik fakültesi öğrencilerinden oluşan topluluğumuz; donanımdan yazılıma, mekanik tasarımdan sinyalizasyona geniş yelpazede yetkin üyeler içeriyor. Mottosunu; insanlık yararına milli teknolojiler olarak belirleyen UAV-IN, çalışma azmini ve başarı hırsını bu anlayışından alıyor.

Enkaz altında kazazede yer tespiti gerçekleştirecek otonom Sürü İHA projesiyle yola çıkan topluluğumuz; bu projenin ikinci safhasında yerli uçuş kontrolcüsü geliştirme ve sürü İHA simülasyonları üzerine çalışıyor. Gelecekte de mini Drone projesi ve hava araçlarının kara araçları ile haberleşme alt yapısı üzerine çalışmayı planlıyoruz.

TEKNOFEST 2020 İnsansız Hava Araçları Yarışmalarında bu sene 2. yarışma deneyimini yaşayacağız, geçtiğimiz sene küçük bir talihsizlikle elimizden kaçırdığımız birinciliğin peşinde olacağız. Bu yarışmada insansız hava araçları, otonom uçuşta faydalı yük taşıyabilme yeteneklerine göre derecelendirilecek. Diğer katılımcılardan farklı olarak kendi uçuş kontrolcümüz ve kontrol panelimizle yarışacak olmamız bizleri de heyecanlandırıyor.

‘’GPS olmadan İHA uçurmayı hedefliyoruz’’

Burak Yıldızöz, AIRBENDERS RW (Elektrik-Elektronik Mühendisliği)

Airbenders ekibi olarak başta TÜBİTAK İHA Yarışması Döner Kanat Kategorisine katılmak amacıyla 2018 yılı Mart ayında 6 kişilik bir ekiple yola çıktık. Sıfırdan girdiğimiz drone işinde yarışma sonunda güzel bir ilerleme kaydettik. Yarışmadan sonra çalışmalarımızı ilerletme ve bilgi birikimimizi aktarma amaçlarıyla ekibi genişletme kararı aldık. 2019 yılının sonuna geldiğimizde artık yazılımda oldukça ilerlemiştik. Bu sene makineci arkadaşların da katılımıyla döner kanata ek olarak sabit kanat çalışmalarına da başladık ve hızlı bir şekilde ilerleme kaydettik. Şu anda yaklaşık 20 kişilik ekibimiz her iki alanda gayretle çalışmalarına devam ediyor.

Yazılım anlamında yaptığımız çalışmalara hassas iniş ve rota takip kontrolü, görüntü işleme ve gerekli program kurulumlarının otomasyonu örnek gösterilebilir. Hız komutlarıyla tam otonom kontrol edilen İHA'ya istediğimiz rotayı çizdirebilmekteyiz. Simülasyon ortamında yaptığımız çalışmalarda hedef takip ve hassas iniş çalışmalarını başarmış durumdayız. Görüntü işleme ve artırılmış gerçeklik çalışmalarımız da mevcuttur. Devam eden çalışmalarımızdan biri de İHA'yı yalnızca kamera görüntüsü kullanarak GPS olmadan uçurabilmektir. Bunların dışında sürü İHA uçuşu, beden komutlarıyla İHA kontrolü, verimli özgün tasarım gibi gerçekleştirmeyi planladığımız birçok hedef projemiz bulunmaktadır.

Döner kanat kategorisinde yarışma iki etaptan oluşuyor. İlk aşamada İHA'nın otonom olarak havada iki tur atması gerekiyor. Yarışmanın asıl kısmını oluşturan ikinci etapta bizden beklenen ise konumu önceden bilinmeyen bırakma alanının uçuşun ilk turunda tespit edilmesi ve ikinci turda üç metrelik kare şeklindeki bir havuzdan alınan suyun tespit edilen konumuna dökülmesidir.

Görüntü işlemeyle rota takibi

Cemil Can Çetin, Airbenders FW (Makine Mühendisliği)
Airbenders ekibimiz Döner Kanat ve Sabit Kanat olmak üzere iki kategoride yarışa hazırlanıyor. Ben bu yıl oluşturduğumuz Sabit Kanat ekibinin kaptanlığını yapıyorum. Hem okulumuzun yarışma kültürüne katkı sağlamak hem de okulumuzda havacılık alanına merak duyan arkadaşlarımız için güzel bir ortam oluşturmak adına böyle bir çalışmanın içine girdik.

Yarışmada iki görevimiz var. Birinci görev belli bir alanın çevresini mümkün olduğu kadar kısa sürede tamamlamak. İkinci görev ise uçağa yüklenen iki topu çapı 2,5 metre olarak belirtilen alana bırakabilmek. Bu iki görevi otonom (manuel kumandayla kontrol etmeden) uçağın hafızasında olan kontrol algoritmalarıyla rota takibi yaparak belirlenen alanı görüntü işlemeyle algılayıp tamamlamayı hedefliyoruz. Görevlerin bu kısmıyla ekibimizin elektronik ve otonom alanıyla ilgilenen arkadaşlarımız uğraşıyor.

Sabit kanat yarışmasında uçağın aerodinamik altyapısı da çok önemli. Uçağın kanat dizaynı, gövde geometrisi, kuyruk çeşidi temel anlamda uçağın aerodinamiğini oluşturuyor. Yaptığımız dizaynla uçağımızın enerji tüketimi ve ağırlığının mümkün olduğunca az, ivmelenmesi ve seyir hızının ise yüksek ve uçağın yeteri kadar dayanıklı olmasını hedefliyoruz. Konservatif olmak uçağı havada tutabilir ama yarışmada derece yapmaya oynuyorsanız uçağın mekanik ve aerodinamik açıdan optimum seviyede olması gerek. Hedeflediğimiz seviyeye gelebilmek için matematiksel hesaplamalar ve yaptığımız araştırmalar doğrultusunda ilerliyoruz. 

‘’Pandemi sürecinde kesintisiz çalıştık’’

Sedat Taha Şener, Model Uydu RASAT (Elektrik Elektronik Mühendisliği)

Katılımcılara bir uzay/uydu sisteminin tasarımından göreve başlamasına kadar geçen süreci deneyimleme fırsatı sağlayan ve bu yıl 5.si düzenlenen yarışmaya bu sene Boğaziçi Üniversitesi’nden RASAT Model Uydu Takımımız da katılıyor. Takımda Sedat Taha Şener (Elektrik-Elektronik Mühendisliği Takım Lideri), Emre Demir (Elektrik-Elektronik Mühendisliği), Yusuf Eren Duman (Moleküler Biyoloji), Hasan Kerem Biseli (Fizik Öğretmenliği) ve Yusuf Suat Polat (Elektrik-Elektronik Mühendisliği) yer alıyor.

Üniversitemizin de hem akademik paydaş hem de destekçileri arasında bulunduğu TEKNOFEST ve TÜRKSAT organizatörlüğündeki bu yarışma, takım üyelerinin yazılım, donanım ve mekanik konularındaki yetkinliklerini geliştirmesini hedefliyor. Bu konulara ek olarak yarışma koşullarınca belirlenen saniyede bir defa veri gönderme şartı ile katılımcıların haberleşme konusunda da özellikle gelişmiş becerilere sahip olması hedefleniyor.

Takımımız için bir ilk olan bu yarışmada takımın asıl amacı bu gibi yarışmalara ilk etapta katılımın, ilerleyen zamanlarda ise başarının bir gelenek haline gelmesi. Pandemi sürecinde evlerine dönmek durumunda kalan takım üyelerimiz süreci aksatmamak adına çalışmalarını hız kesmeden online imkanlarla en verimli şekilde yürütüyor.

Yarışmaya hazırlık sürecinde çalışmaları pandemiden en az etkilenen birim olan Yazılım Birimimiz Lideri Emre Demir süreçten şöyle bahsediyor: “Yazılım ekibi olarak pandeminin olumsuzluklarından takımımızın diğer ekiplerine göre daha az etkilendik. Bu süreçte Yer Kontrol İstasyonu yazılımından uçuş yazılımına büyük bir skalada çalışıyoruz. Ekibimiz genel olarak elde edilen görüntü ve telemetri verilerinin güvenli ve kesintisiz bir şekilde aktarımından ve istasyonda görüntülenmesini ve kaydedilmesini sağlanmasından sorumludur. Bunu yaparken online araçlarla gerçekleştirdiğimiz eğitimler, yaptığımız pratikler ve çalışmaların büyük bir katkısı oldu. Bunlar sadece yarışmaya değil gelecekteki kariyerimize de katkıda bulunacaktır.”

Takımın Elektronik Sistem Üyemiz Yusuf Suat Polat durumu şöyle özetliyor: “Model uydu yarışması için elektronik kısmında eldeki imkanlarla elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalıştık. Okulda öğrendiklerimizin üzerine araştırmalar yaparak uydumuzun elektronik kısmını büyük oranda tamamladık. Tabi burada bu işe dönem başından başlayıp Covid-19 salgınına sarkıtmamış olmamız çok etkili oldu. İlerleyen süreçte de testler yaparak elektronik kısmına ait eksiklerimizi gidereceğiz.”

Takımın Mekanik Sistem Üyemiz Hasan Kerem Biseli ise “Mekanik takımı olarak model uydunun tasarımından ve iniş sistemlerinden sorumluyuz. Aerodinamik gereksinimleri göz önünde bulundurarak model uydunun zemine istenilen hızda inmesini sağlayan bir tasarım ortaya koyduk. Tasarımımız temelde taşıyıcı, görev yükü, paraşüt ve pervaneden oluşuyor. Salgın sebebiyle bazı testlerimizi ve mekanik kısımların üretimini gerçekleştirememiş olsak da çalışmalarımızı evden olabildiğince devam ettiriyoruz.” diyor.