‘’Boğaziçi’nde Performans’’ dünden bugüne…
Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Arzu Öztürkmen’in yanı sıra, sahne sanatları alanının öncü isimlerinden ve her üçü de Boğaziçi Sosyoloji mezunu olan Yeşim Özsoy, Zeynep Günsur ve Bedirhan Dehmen'in katıldıkları panelin moderatörlüğünü Metin Göksel üstlendi.
Dünden bugüne Boğaziçi Üniversitesi'nde tiyatro, dans ve gösteri sanatlarının değişen rolleri, performans sanatlarının Türkiye'deki gelişimi ve güncel durumunun konuşulduğu panelde Arzu Öztürkmen, 1980’lerden bugüne değişen eğlence alışkanlıklarının toplumsal boyutuna değinirken tiyatro ve sinemaya gitmenin değerli ve önemli olduğu; Şehir Tiyatroları, Kenterler, Dormen Tiyatrosu gibi topluluklarının oyunlarının merakla beklendiği yılları, Merce Cunningham, Maurice Bejart gibi dans ve bale topluluklarının Türkiye’de ilk performanslarının yarattığı heyecanı anlatırken döneme dair canlı bir kültürel ortam betimlemesi yaptı.
Türkiye’de gösteri sanatları alanının Halk Oyunları ve Bale gibi iki farklı kültürel platformda ve farklı gelenekler üzerinden ilerlediğini anlatan Öztürkmen, sosyo-kültürel anlamda da birbirinden farklı iki anlayışı temsil eden bu akımların buluşmasını tam anlamıyla gerçekleştirebilecek bir kurumsal kültür zemini olmadığını belirtti.
Konuşmacılardan Zeynep Günsur ise Cumhuriyet döneminde gösteri sanatlarının konumlandırılışından bahsederek modern dansın devlet konservatuarlarında hep ‘’öteki’’ olarak kabul edildiğini, bu çerçeveden bakılacak olursa ‘’modern bale’’nin kurumsallaşması yönünde atılan adımların aynı zamanda Türkiye’nin modernleşme tarihinin de okunabileceği ayrı bir alan olarak ortaya çıktığını belirtti.
Koreograf Bedirhan Dehmen ise 90’lar ve 2000’lerin ortasına dek son derece canlı bir kültürel üretimin yaşandığı performans sanatları alanında özellikle 2010 yılından sonra ciddi bir kırılma yaşandığına dikkat çekerek halen Türkiye’de bu alanda çalışan ve üreten insan sayısının çok az olduğundan dem vurdu.
Yeşim Özsoy ise konuşmasında ağırlıklı olarak Türkiye’de özel tiyatroların sorunlarını gündeme getirerek özellikle 2013’dan itibaren devlet desteği alamadıklarını, ağır vergiler ve mekansızlık gibi sorunları göğüslemeye çalıştıklarını anlattı. Özsoy, sanat politikalarındaki ahlakçı yaklaşımlarla bu alanın bir çeşit kuşatma altına alındığını; yine de bu olumsuz manzaraya rağmen umutlu olabilmenin başlı başına bir eylem olduğunu vurguladı.
Tiyatro, dans ve en geniş anlamında performans sanatlarını İstanbul, Türkiye ve dünyadan örneklerle Boğaziçi camiası ile buluşturmayı hedefleyen "Boğaziçi'nde Performans" serisinin bu yıl konuk edeceği prodüksiyonlar arasında Sahnesizler'in "Kuşlar Meclisi", Stüdyo Oyuncuları'nın "Karanlık Korkusu", İlyas Odman ve Çağlar Yiğitoğulları'nın "Cam Adımlar"ı ve Çıplak Ayaklar Kumpanyası'nın "Sen Balık Değilsin Ki" adlı prodüksiyonlar yer alıyor.
Haber: Kurumsal İletişim Ofisi
Fotoğraflar: Kenan Özcan