BURST ekibi otonom araçlarıyla Teknofest için gün sayıyor

Boğaziçi Üniversitesi bünyesinde 2017 yılında kurulmuş olan BURST Otonom Araçlar Takımı, 17-22 Eylül 2019 tarihleri arasında ikincisi gerçekleştirilecek Teknofest İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali’ne katılacak.
Kenan Özcan

Boğaziçi Üniversitesi bünyesinde 2017 yılında kurulmuş olan BURST Otonom Araçlar Takımı, TÜBİTAK Efficiency Challenge, Teknofest Robotaksi ve Shell Eco Marathon gibi ulusal platformlarda Boğaziçi Üniversitesi’ni başarıyla temsil etmekte.

Bu yıl  17-22 Eylül 2019 tarihleri arasında ikincisi gerçekleştirilecek Teknofest İstanbul Havacılık, Uzay ve Teknoloji Festivali’ne katılacak BURST ekibi, otonom elektrikli araçlar üzerindeki çalışmalarına tüm hızıyla devam ediyor. Teknofest’te iki kategoride yarışmaya katılacak ekip üyelerinden Emirhan Ertem ve Kerem Zaman’dan Teknofest hazırlıkları konusunda bilgi aldık.

BURST, otonom elektrikli araç ekibi olarak bu yıl hem Teknofest’in RoboTaksi yarışmasına hem de TÜBİTAK tarafından 2005 yılından bu yana düzenlenmekte olan ve bu yıl Teknofest kapsamında gerçekleşecek Efficiency Challenge Elektrikli Araç Yarışları’na katılacak.

BURST takımı Boğaziçi Üniversitesi’nde Makine Mühendisliği ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği bölümlerinden öğrenciler ağırlıkta olmak üzere Matematik, Ekonomi ve Sosyoloji gibi çeşitli bölümlerden üyelere sahip 20-25 kişilik bir ekipten oluşuyor. Ekibin Mühendislik Bölümleri’nde eğitimlerine devam eden üyeleri, otonom aracın teknik kısımlarıyla ilgilenirken diğer üyeler BURST’ün P&R, sponsorluk ve tanıtım işlerini yürütüyorlar. BURST’ün danışman hocaları ise Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Dr. Gülin Vardar ve Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği öğretim üyesi Doç. Dr. Ahmet Öncü.

Takımın geliştirdiği otonom araç ise üzerindeki lazer mesafe sensörleri ve kameralar vasıtasıyla kendi kendine gitme özelliğine sahip ve Teknofest’in RoboTaksi yarışması için verilecek görevleri tamamlayacak şekilde tasarlandı. Araç, Mart ayında simülasyon testlerini de başarıyla geçti.

RoboTaksi yarışması için aracın, hız sınırı gibi trafik tabelalarının ve trafik ışıklarının yer aldığı 150x100 metre büyüklüğündeki bir pist üzerinde kurallara uygun şekilde hareket ederek pisti tamamlanması bekleniyor. Pistin tamamlanmasının ardından son aşamada otonom aracın park edilebilir tabelasını algıladığı ilk slota uygun bir şekilde park etmesi hedefleniyor. Aracın hareketi esnasında durak tabelasına göre durması ve 30 saniye bekleyerek sanal bir yolcu alması da istenen görevler arasında olacak.

RoboTaksi kategorisinde yarışacak araçların her biri bu pisti bireysel şekilde tamamlayacak. Acil durumlarda aracın durdurulması işlemleri için yarışma esnasında bir ekip üyesi aracı takip ediyor olacak.

Yarışmaya katılacak araç teknik ve yazılım açısından tamamen BURST takım üyeleri tarafından geliştirildi. Çeşitli sponsor destekleri ve Teknofest ile TÜBİTAK’ın sunduğu maddi teşviklerle yarışmalara katılacak iki araç toplam 40.000 TL tutarında maliyetle tasarlandı.

14-19 Eylül’de Teknofest kapsamında gerçekleşecek Efficiency Challenge Elektrikli Araç Yarışları için ayrı bir araç tasarlayan BURST üyeleri, yeni aracın yarışma parkurunu 1 saat içerisinde minimum yakıtla 30 tur tamamlamasının beklendiğini ifade ettiler.

Ekip üyeleri şu ifadeleri de eklediler: “Efficiency Challenge Elektrikli Araç Yarışları için ürettiğimiz araç üzerinde yarışma sonrasında da çalışmalarımıza devam edip aracı daha etkin bir hale getirmeyi planlıyoruz. Böylece firmaların büyük yatırım yaptığı bu otonom sistemli araçları geliştirme konusunda faydalı olmayı, gelecekte sürücü odaklı işleri ortadan kaldırmaya katkı sağlamayı hedefliyoruz.”

Galeri 1 Fotoğraf