Cazı sevdiren topluluk

Boğaziçi Üniversitesi Müzik Kulübü bünyesinde 2017’de kurulan Boğaziçi Caz Ensemble, caz müziğiyle ilgilenen ve bu müziği daha yakından tanımak isteyenlerin buluştuğu bir topluluk. Bir performans grubu olmanın yanı sıra; teori, ritim, doğaçlama, form analizi, gibi konuları içeren kapsamlı bir caz eğitimi de vermekte olan topluluk Aralık ve Ocak aylarında ikisi Boğaziçi Üniversitesi’nde, diğer ikisi ise Türkiye'nin en önemli caz kulüplerinden Nardis ve Bova’da olmak üzere konserler verecek. BÜMK Caz Müzik Koordinatörü Melih Can Yardı’dan Boğaziçi Caz Ensemble’ın hikâyesini dinledik.

Sizi ve Boğaziçi Caz Ensemble’ı tanıyabilir miyiz?

2015 yılında Boğaziçi’ne girdim, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ve Felsefe bölümlerinde çift anadal dördüncü sınıf öğrencisiyim. 10 yıldır gitar çalıyorum ve son dört yıldır da cazla ilgileniyorum. Müzisyen ve besteci Yavuz Akyazıcı ile iki yıl caz gitar çalıştım, müzik anlayışımın gelişmesi ve caz müziğini öğrenmemde kendisinin çok katkısı oldu. 2017 yılından bu yana Boğaziçi Üniversitesi Müzik Kulübünde caz müzik koordinatörlüğü yapıyorum. Boğaziçi Üniversitesi’nde caz ile ilgilenen müzisyenleri bir araya getirmek, birlikte müzik yapmalarına imkân sağlamak, müzik kulübünde caz kültürünün gelişmesine yönelik workshop, konser gibi etkinlikler düzenlemek amaçlarıyla iki yıldır çeşitli konser ve atölyelerin organizasyonunda rol aldım.

2017 yılında, Türkiye'de ve dünyada caz eğitimi veren kurumların "Ensemble" derslerinden esinlenerek, öğrencilerin doğaçlama, eşlik, beraber çalım becerilerini geliştirebilecekleri bir ortam sağlamak amacıyla kurduğumuz Boğaziçi Caz Ensemble, her sene değişen ve genişleyen kadrosuyla Swing, Bossa Nova, Blues, Ballad ve Funk türlerinde caz standartlarını duo, trio, quartet ve quintet'ler halinde icra eden geniş bir ekip halini aldı.
 

BÜMK bünyesinde üç caz oluşumu var, bu oluşumlar biraz karıştırılıyor. En çok bilineni BÜMK bünyesindeki Caz Korosu var. BÜMK Caz Korosu daha çok koral müzik, yani bir vokal grubu tarafından enstrüman eşliği olmadan yapılan türde bir müzik icra ediyor. Bir de yine BÜMK çatısı altında Boğaziçi Caz Orkestrası var. Bu orkestra caz tarihinde önemli bir yeri olan Big Band müziğini kendi aranjmanları ile icra eden bir topluluk. Biz ise Boğaziçi Caz Ensemble olarak caz müziğinde 1940’lardan itibaren hakim olmuş Jazz Band veya Jazz Combo olarak adlandırılan 3’lü, 5’li, 6’lı olmak üzere daha küçük gruplar halinde icra edilen formatta caz müziği yapıyoruz.

Etkinlikleriniz sadece icra ile sınırlı değil; bir de eğitim boyutu var, bundan biraz bahseder misiniz?

2017’de ilk kurulduğumuzda daha çok bir performans grubuyduk, her hafta bir caz standardı belirliyorduk ve bir araya gelip çalıyorduk. Sonra kendi aramızda yorumlar yapıyorduk. Bazen profesyonel müzisyenler de bize katılıyordu. Bu iki yılda bazıları Boğaziçi Caz Korosu ile ortak olmak üzere tamamı bazı konserlerimiz oldu. Bu süreçte Boğaziçi’nde caz öğrenmek isteyen çok fazla kişi olduğunu gördük ve bu nedenle 2019 yılında eğitim boyutunu da işin içine kattık. Boğaziçi Caz Ensemble üyeleri böylece 2019 yılının ilk döneminde yalnızca bir performans grubu olmanın ötesine geçerek; teori, ritim, doğaçlama, form analizi, gibi konuları içeren kapsamlı bir eğitimden geçtiler. Bu eğitim programına paralel olarak gerçekleşen caz standardı çalışmaları sonucunda Boğaziçi Caz Ensemble her sene olduğu gibi caz standartlarından oluşan bir repertuvara da sahip olup konser vermeye hazır hâle geldi.

Eğitimlerin hedef kitlesi kim?

Eğitimlerin hedef kitlesi caz müziğine ilgi duyan ve caz çalmayı öğrenmek isteyen veya hâlihazırda caz çalıyor olup başka müzisyenlerle birlikte çalabileceği bir ortam arayan müzisyenler. Ayrıca topluluğa katılanların genellikle daha önce caz dışında, örneğin klasik müzikle uğraşmış ama caz müziğini öğrenmek isteyen müzisyenlerden oluştuğunu söyleyebilirim.

Eğitimlerin içeriğini nasıl oluşturdunuz?

Eğitim programını Türkiye’den ve dünyadan çeşitli müzik okullarının müfredatını inceleyerek ve caza dair temel konuları kapsamasına özen göstererek ben hazırladım. Eğitimlerimiz teori, ritim, doğaçlama, eşlik ve form konularını içeriyor. Hem eğitim hem de performans grubu olduğumuz için kimseyi eğitimden mahrum bırakmak istemiyoruz ama konserlerde sahne alacak müzisyenleri belirlerken bir seçme yapmak durumundayız, bu seçme daha çok performans bazlı oluyor.

Caz dinleyicisi genellikle orta yaş grubu olarak tanımlanır, gençlerin ilgisi ne yönde?

Türkiye’deki caz ortamını takip etmeye çalışıyorum; gözlemlerime göre dinleyici açısından cazın daha çok orta yaş kitlesi tarafından dinlendiğini söyleyebilirim ama icra açısından her yaştan insan cazla ilgileniyor. İstanbul Üniversitesi’nde veya Bahçeşehir Üniversitesi’nde caz eğitimi sertifika programları var. Bu tür programlar gençlerin caza ilgisinin arttırıyor. Bu programlardan veya müzik okullarından mezun olan ve Türkiye’deki caz sahnesinde şimdiden önemli yer edinen birçok genç müzisyen tanıyorum.

Boğaziçi Caz Ensemble olarak hedefiniz nedir?

Kurulduğumuzdan beri, her seviyeden müzisyeni barındıran bir topluluk olarak caz öğrenmek isteyenlerin kendilerine yer bulabileceği bir oluşum olmayı hedefledik. Bu topluluktan çıkan küçük gruplar da oluyor ve kendi isimleriyle profesyonel olarak sahneye çıkıyorlar. Bu da Boğaziçi Caz Ensemble’ın amaçlarından biri olan müzisyenleri bir araya getirme hedefinin gerçekleştiğinin göstergesi.

Önümüzde hangi konserler var?

Aralık ve Ocak aylarında ikisi Boğaziçi Üniversitesinde, diğer ikisi ise Türkiye'nin en önemli caz kulüplerinden olan Nardis ve Bova'da olmak üzere dört kez sahne almaya hazırlanıyoruz. 16 Aralık’ta Albert Long Hall’de yer alacak konserde Boğaziçi Caz Korosu & Boğaziçi Caz Ensemble olarak sahnede olacağız. 26 Aralık’ta yine Albert Long Hall’de, bu sefer Boğaziçi Caz Ensemble olarak sahne alacağız. Bu konseri BUHAY yararına düzenliyoruz. Konserin geliri okulumuzdaki hayvanların bakım masraflarına ayrılacak.  25 Aralık’ta Bova ve 2 Ocak’ta Nardis olmak üzere önümüzdeki günlerde oldukça yoğun bir konser takvimimiz olacak.

Son olarak ekibinizi tanıyalım…

Boğaziçi Caz Ensemble 2019-2020 kadrosu vokallerde Beyza Gökçe, Duygu Tozaraydın, Eylül Belden, Ezgi Yağcılar ve İpek Özmercan’dan; üflemelilerde; Kağan Karabayrak, Ömer Faruk Tokmak, Kemal Ozanoğlu’ndan, gitarda Ali Baran Özcan, Egemen Tosunbaş, Göksu Duvarcı, Melih Can Yardı, Özgür Özbudak ve Şafak Atakan Çelik’ten; piyanoda Beril Cinel, Emin Musaiev, Ümit Veysel Okçu ve Zeynep Odabaş’tan, bas gitarlarda Anıl Küçüktaka ve Yaman Can’dan; davulda Ateş Metin, Berkay Sümbül ve Can Gürol’dan oluşuyor.

 

Boğaziçi Caz Ensemble - Tanıtım Videosu:  https://youtu.be/WVH-JeJ46jA
Instagram: https://www.instagram.com/bogazicijazzensemble/
Facebook: https://www.facebook.com/bogazicijazzensemble/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCFtjF8Oxt_Afk4Clthfy3Ew