Facebook’un Kalbindeki İsimle Biz Bize

Boğaziçi Üniversitesi Mezunlar Derneği’nin 4 Mayıs Pazartesi günü ikincisini gerçekleştirdiği BÜMED’de Biz Bize Sohbetler’e Derya Matraş konuk oldu. Boğaziçi Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü mezunu Jülide Ateş’in moderatörlüğünde gerçekleşen buluşmada, Facebook Orta Doğu, Afrika ve Türkiye Bölge Başkan Yardımcısı olan görev yapan Boğaziçi Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü mezunu Derya Matraş, karantina günlerini nasıl geçirdiğini paylaştı ve korona sonrası dünyada dijital teknolojilerin nasıl gelişebileceğine dair düşüncelerini aktardı.

BÜMED, bir süredir Boğaziçi Üniversitesi mezunlarını BÜMED’de Biz Bize Sohbetler başlığıyla İnstagram canlı yayınında buluşturuyor ve hem farklı sektörlerin önde gelen isimlerinden oluşan mezunların içinde bulunduğumuz günlere dair tecrübelerini aktarmasını hem de geleceğe dair öngörülerini paylaşmasını sağlıyor. Jülide Ateş (’97)’in moderatörlüğünde gerçekleşen buluşmaların ilkinin konuğu Pegasus’un CEO’su Mehmet Tevfik Nane (’90) olmuştu, ikinci Biz Bize Sohbetler ise Facebook Orta Doğu, Afrika ve Türkiye Bölge Başkan Yardımcısı Derya Matraş (’99)’ı ağırladı.

“Boğaziçi yıllarım dolu dolu geçti”

Boğaziçi Üniversitesi’nde geçirdiği öğrencilik yıllarından bahseden Derya Matraş, ülkenin en başarılı öğrencilerinin girdiği Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü’nü çok çalışarak bitirdiğini paylaştı: “Boğaziçi’nde Türkiye’den dereceyle giren öğrencilerle okudum, bütün hayatımın en zor yılları bu yıllardı diyebilirim, gece gündüz çalışarak bölümü bitirdim. Ancak bir yandan da üniversite hayatım dolu dolu geçti, üniversitenin öğrenci kulüplerinde de çok aktiftim.”

Facebook’un modası geçiyor mu?

Dinleyicilerden gelen sorular üzerine Facebook’un yeni trendleri yakalamak için yaptığı yenilikleri aktaran Derya Matraş, mecranın kullanım kitlesinin değiştiği algılansa da Facebook’un her zaman önemini koruyacağını belirtti: “Gençler yeni arayışlarda olduğu için ‘Facebook’un modası geçiyor’ gibi bir algı oluştu, aslında her platformun kullanım şekli çok ayrı. Örneğin WhatsApp sizin oturma odanızsa Facebook her zaman kent merkezi. Facebook topluluk odaklı kurulmuş bir platform ve zaten moda olma iddiası yok, sizin değer verdiğiniz insanlar ve topluluklarla iletişim halinde kalmanıza destek oluyor. Örneğin nadir bir hastalığa yakalansanız sizin gibi insanları bulabileceğiniz tek yer Facebook.”

Jülide Ateş’in sorusu üzerine Facebook şirketinin çalışma ortamından ve misyonundan da bahseden Matraş, “Şirketin misyonu insanlara topluluk kurma gücü vermek ve en önemli değerlerimizden biri açık olmak. Bu ofis ortamının da açık olması anlamına geliyor, böylece bilgi paylaşımı daha kolay oluyor. Ofislerimiz sosyal değer yaratma gibi değerlerimizin yaşadığı yerler, bizim işimiz insanla; bu nedenle insanlara değer verilen bir çalışma ortamı yarattık,” sözlerini kullandı ve COVID-19 krizi sırasında da şirketin çalışanlarının sağlığını korumayı öncelik alan adımlar attığını aktardı.

Facebook’ta çalışmak hayal değil

Çok sayıda gencin kendisine Facebook’ta çalışmak istediğini söylediğini paylaşan Matraş, Boğaziçili gençlere önemli tavsiyeler verdi: “Çok kısıtlı bir zamanım olsa da pek çok gençle konuşuyorum ve onlara mentorluk yapıyorum, rol model olmaya çalışıyorum. Önce kendileri için hangi rollerin uygun olduğuna bakmak ve her yaştan bir mentorluk ağı oluşturmak çok önemli. Kısacası altını çevirmediğiniz hiçbir taş kalmamış olmalı. Boğaziçi herkese ulaşabileceğiniz bir okul, siz yapamazsanız kimse yapamaz.” Kendisi de bir Boğaziçi mezunu olan ve başarılı bir medya kariyeri bulunan Jülide Ateş de Boğaziçi Üniversitesi’nin çok faydalı mentorluk etkinlikleri olduğunu vurguladı.

“Dijitalleşmeye yönelik atılan adımlar kalıcı olacak”

Koronavirüs salgını sırasında pek çok sektörün büyük bir hızla dijitalleşmeye başladığına dikkat çeken Derya Matraş, bugün atılan adımların kalıcı sonuçlar doğurabileceğini vurguladı: “Perakende sektöründe ciddi oranda elektronik ticarete geçiliyor, mobil bankacılık kullanımında ciddi bir oranda artış var. Otomotiv şirketleri bile test sürüşlerini online yapmaya başladı. Bence bugün atılan adımlar kalıcı olacak, örneğin artık 2 günlük iş seyahatleri için ülke değiştirmek yerine online toplantılar yapabiliriz ya da pek çok şirket bu kadar büyük ofislere ihtiyaçları olmadığını konuşmaya başladı. Instagram canlı yayınları çok sık kullanılmaya başlandı ve bu yeni pazarlama modellerini de beraberinde getiriyor. İçinde bulunduğumuz krizin özellikle KOBİ’lerin dijitalleşmesiyle ekonomilerin üretkenliğini artıracağını düşünüyorum.”

“Geleceğin trendi sanal ve artırılmış gerçeklik olacak”

Derya Matraş, korona sonrası dünyada yaşanabilecek teknolojik gelişmelere dair öngörülerini de dinleyicilerle paylaştı: “En azından Facebook açısından sanal ve artırılmış gerçeklik çok önemli olacak. İleride artırılmış gerçeklikle gerçek hayatın birbirine karıştığı bir ortam göreceğiz. Bu da insanların kafalarını telefonlarından kaldırıp gerçek hayata daha çok yaklaşmalarını sağlayacak. Kripto paraların kullanılmaya başlandığı bir dönem de gelecek ama bence o dönem çok yakın değil.”