Koca Dünya, Karanlık Bir Masal …

Boğaziçi Üniversitesi Mithat Alam Film Merkezi 2017 yılında her yıl düzenlediği projeleri sürdürebilmek için sinema ve sanat dünyasının desteğiyle bir dizi etkinlik başlattı. Bu etkinliklerin ilki kapsamında 21 Şubat Salı günü Reha Erdem’in son filmi ‘Koca Dünya’nın galası Boğaziçi Üniversitesi SineBU’da gerçekleşti.

Yönetmen Reha Erdem’in ve ‘Koca Dünya’nın baş karakteri Ali’yi canlandıran oyuncu Berke Karaer’in katılımıyla gerçekleşen etkinliğe sinemaseverler yoğun ilgi gösterdi. Gala, Mithat Alam Film Merkezi’nin süregelen projesi Hisar Kısa Film Seçkisi’nin bu yıl da yapılabilmesi için gereken fonun sağlanması amacıyla düzenlendi.

‘Koca Dünya’nın galası, geçtiğimiz yılın sonunda kaybettiğimiz Mithat Alam anısına gerçekleştirildi. Filmi sağlığında izleme fırsatı bulan Alam’a göre ‘’Koca Dünya anlatım ustası Reha Erdem’in karanlık masalıydı’’. Film, benzersiz hikâyesi ve alışılmışın dışında çekimleriyle salonu dolduran izleyicilerin beğenisini topladı. Gösterimin ardından izleyicilerle buluşan yönetmen Reha Erdem, film hakkındaki soruları yanıtladı. Filmin çekildiği mekânın gerçeküstü olduğunu belirten Erdem, filmin genelinde iç ve dış dünyanın fazlasıyla karıştığını, içiçe geçtiğini söyledi.

Erdem, filmdeki semboller hakkında sorulan sorulara “Bu dünyada her şey zaten çok yüklü, her şeyin geri planda sembolize ettiği anlamlar var. Siz bu filmde gördüklerinizi nasıl yorumluyorsanız onu sembolize ediyordur. Ben sadece olduğu gibi gösterdim’’ diye cevap verdi.

“İzleyici karşısına çıktıktan sonra bir film artık yönetmene ait olmuyor’’

Koca Dünya, 73. Venedik Film Festivali’nde “Ufuklar” bölümünün Jüri Ödülü’ne ve 23.Altın Koza Film Festivali’nde de “En İyi Film”, “En İyi Görüntü Yönetmeni”, “Türkan Şoray Umut Veren Genç Kadın Oyuncu”, “Film Yönetmenleri Derneği En İyi Yönetmen” dallarında dört ödüle layık görüldü.

Her filmiyle büyük ilgi gören ve önemli ödülleri toplayan Reha Erdem sinema anlayışı hakkında “Ben özgür bir sinemaya inanıyorum. Önemli olan yönetmenin ne anlattığı değil, izleyicinin o filmle nasıl bir ilişki kurduğu. Metaforların cevaplarını veren mesajlarla dolu filmler asıl bizi aldatıyorlar. Siz filmi gördükten sonra bu film artık bana ait olmuyor. Neden izleyici bir objeye anlam verdikten sonra benim kurduğum anlamı dayatayım ki ?”  diye konuştu.

Haber: Gökçe Büyükbayrak

Fotoğraflar: Talat Karataş