Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane : “Uçak en hijyenik taşıma aracı”

Turizm ve havacılık sektöründe Covid-19 sonrası sürece odaklanıldı. Yaz sezonunun ne zaman açılacağı merak konusuyken her şey dâhil paketlere olan rağbetin azalabileceği ve göz doyuran açık büfelerin ortadan kalkabileceği konuşuluyor. Turizm sektöründe %70 daralma söz konusuyken dünya genelinde bu sektörde çalışan 50 milyon insanın işini kaybedeceği tahmin ediliyor. Küresel anlamda turizmde meydana gelecek kaybın ise 1 trilyon dolara kadar çıkması bekleniyor ve yarı yarıya ciro kaybı söz konusu.

Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane (Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü 1990 yılı mezunu) hava taşımacılığının ve turizm sektörünün salgından nasıl etkilendiğini ve normalleşme sürecine yönelik değerlendirmelerini Boğaziçi’nden Haberler’le paylaştı:

“İç hat uçuşları Mayıs sonu - Haziran başı başlayacak”

“Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) ilk raporunda 30 milyar dolar değerinde bir gelir kaybı öngörüyordu, en son raporunda ise gelir kaybının 314 milyar doları bulabileceğini açıkladı. Bu neredeyse yarı yarıya bir ciro kaybı demek. Bu iki rapor arasında yaklaşık 2 ay var ve 2 aylık süreçte ciro kaybı tahmini 10 kat arttı.

Sektörümüz için normale dönüş süreci, geçici süreyle durdurulan uçuşlarımızın kademeli olarak tekrar gerçekleşmesiyle başlayacak diyebiliriz. “Başlayacak” diyorum çünkü bu aslında uzun bir süreç. Birçok yabancı kaynak, 2021 yılına gelindiğinde havacılık sektöründe ancak 2019 seviyelerinin tekrar yakalanabileceğini öngörüyor. Bildiğimiz bir tek şey var; o da uçuşlar başladığında bazı şeylerin eskisi gibi olmayacağı... İşte tam da bu sebeple şimdiden normalleşme konusuna odaklanıyoruz’’.

Sevindirici ve umutlu tablo daha da iyiye giderse Ulaştırma Bakanlığımızın da bu konuda alacağı kararlara bağlı olarak Mayıs sonu – Haziran başı uçuşlarımıza iç hatlarla başlamayı planlıyoruz.”

“Seyahat işlemleri daha çok dijitalleşecek”

 “Maske takılması, havalimanında belirli yerlerde ateş ölçümü yapılması gibi önlemler olacak. Kontuara geldiklerinde personelimiz siperlikli olacak. Uçuşlarda belirli bir süre sıcak yemek olmayacak ve sadece paketi açanın ilk kez dokunacağı sandviçler olacak. Bu ve benzeri önlemler hayatımıza dâhil olacak.

Öncelik, şüphesiz misafirlerimizin seyahat sırasında hijyenik ve virüssüz bir ortamda bulunması. Dijital deneyim ve self-servis hizmetler önem kazanacak. Check-in, bagaj bırakma, boarding gibi süreçlerde daha çok dijitalleşmeye ihtiyaç olacak. Biz Pegasus Hava Yolları olarak 2018’de dijital bir dönüşüme girdik ve ‘Türkiye’nin dijital hava yolu’ olduk, mevcut hizmetlerimize yenilerini eklemeye devam edeceğiz.

“Uçaklar HEPA filtrelendirme ile virüsten korunacak”

Uçaklarda HEPA tipi denilen yüksek verimliliğe sahip filtreler kullanılıyor. Bu filtreler uçaktaki tüm havayı ortalama her üç dakikada bir filtre ediyor. Aynı hava sirküle edilmiyor, %60 dışarıdan taze hava alınıyor. Bu hava da 1300 derecelik ısısı olan motordan geçip filtre ediliyor. Böylece virüs, bakteri ve benzeri her şeyi öldürüp havayı tekrar geri veriyor. Ayrıca periyodik olarak da değiştiriliyor. Bu sebeple uçaklar aslında en etkin havalandırmanın sağlandığı, en hijyenik ortamlar.”

İş seyahatleri azalırken tatil seyahatleri artacak”

“Turizm ülkemize net katma değer yaratan ve üretimi tamamen ülkemizde olan bir sektör, havacılığın desteklenmesi de bu açıdan çok önemli. Kriz sonrası normalleşme dönemi kriz döneminden daha uzun olacak, hayatımız değişecek. İnsanların seyahat etme amaçlarını bugüne kadar iş, tatil, eğitim, sağlık ve etnik turizm olarak beşe ayırıyorduk. Kriz döneminde teknolojiyi kullanarak haberleşme alışkanlığı iş seyahatlerinde azalmaya yol açacaktır, bunun aksine keyif seyahatlerinde ve etnik turizmde bir artış olacağını öngörüyoruz, çünkü tatilcilerin zorlu bir dönemden sonra sosyalleşme ve rahatlama ihtiyacı olacaktır. Eğitim ve sağlık seyahatleri de devam edecek ama eski seviyeye gelmesi zaman alacaktır.”