“Salgın süreci Türkiye’de dijital dönüşümü hızlandırdı”

“Mezunlar Kampüste” etkinliklerinin bu haftaki konuğu Hepsiburada.com’un CEO’su Murat Emirdağ (BÜ’02) oldu. 2 Temmuz’da Zoom üzerinden gerçekleşen etkinlikte Murat Emirdağ, “Türkiye’de Dijital Dönüşüm” başlıklı bir konuşma yaparak içinde bulunduğumuz salgın günlerinde e-ticaret firmalarının faaliyetlerini ve Türkiye’de yaşanan dijital dönüşümleri Hepsiburada.com örneği üzerinden masaya yatırdı.

Söyleşinin moderatörlüğünü üstlenen Boğaziçi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ayşegül Toker, kampüste öğrenciler ve mezunlarla bir arada olmayı çok özlediğini ve en yakın zamanda tekrar bir araya gelmeyi dilediğini belirterek Murat Emirdağ’ı takdim etti.

“Salgın günlerinde Türkiye’nin dijital dönüşüm atağı”

Geçtiğimiz yıl Hepsiburada’nın CEO’su olarak görev yapmaya başlayan ve Boğaziçi Üniversitesi Makina Mühendisliği ve Kimya Mühendisliği bölümlerinden 2002 yılında birlikte mezun olan Murat Emirdağ, Türkiye’nin teknolojik şirketlerin büyümesi anlamında önemli fırsatlara sahip olduğunun altını çizdi. Türkiye’de nüfusun genç olmasının bir avantaj olduğunu belirten Emirdağ, salgın sürecinde Türkiye’nin hızlı adapte olduğunu ve e-ticaret konusunda dijital penetrasyonu ikiye katladığını açıklayarak ülkemizin dijital dönüşümde dünya grafiklerinde hızlı yükselen kısma geçmeye başladığını vurguladı.

Sonrasında Murat Emirdağ, ABD’den Türkiye’ye dönme sebeplerini ve gelirken iş kültürü anlamında yanında getirdiklerini şu sözlerle açıkladı: “Silikon Vadisi’nin veriyi ve sistemleri kullanma becerisini alarak Türkiye’nin ticari kültürü ve dinamiklerini işin içine katmayı planladım. Çünkü bir taraftan lokal dinamikleri, insanı ve coğrafyayı anlamanın başarıyı getireceğine inanıyorum. Başarılı girişim hikâyelerinde temel bir nokta daha var: Bir problemi dert edinmeniz lazım. Dert edindiğiniz problemi güzel çözüyorsanız, sermaye fırsatları sizi buluyor. Silikon Vadisi’nde bu kafa yapısını görmüştüm; çünkü orası akademinin, girişimcilerin ve sermayenin bir arada olduğu bir ortamdı. Başarı hikâyelerinin ikinci ortak özeliği ise özellikle çabuk hata yapmak ve bu hatalardan çabuk öğrenmek. Böylece az maliyetle hatalarınızdan ders çıkarabiliyorsunuz. Girişimcilik ayrıca bir rekabet işi ve zaman alıyor. Bu yolu az kişinin bitirebildiğinin farkında olunması gerek.”

Ekosistem kurabilen şirketlerin inişlere, çıkışlara ve salgın gibi kriz durumlarına hazırlıklı olabildiğini aktaran Murat Emirdağ; Hepsiburada’nın büyük bir pazar yeri modeline sahip olmasıyla, HepsiExpress’i hayata geçirmesiyle, Hepsipay gibi dijital ödeme çözümleri sunmasıyla ve lojistik bir ayağının bulunmasıyla büyük bir spektrum oluşturduğunu bu sebeple salgın günlerinde hizmette bir aksama yaşanmadığını ifade etti.  Salgın günlerinden çıkan en büyük dersin ise altyapının her zaman yatırıma ihtiyaç duyması olduğunu ekleyen Murat Emirdağ, kriz dönemlerinin yatırım yapılacak noktaları belirlediğini çünkü krizlerin sistemin zorlandığı yerleri açığa çıkardığını söyleyerek Hepsiburada’nın inovasyon, teknoloji ve lojistiğe bu doğrultuda yatırımlar yaptığını açıkladı.

Türkiye’de dijital dönüşümü beceremeyen firmaların salgın sonrası dönemde daha zor durumda kalacağının altını çizen Murat Emirdağ, konvansiyonel şirketlerin önündeki bariyerlerin ortadan kalktığı bir dönemde olduğumuzu teknoloji sayesinde örneğin Kayseri’deki bir kundura satıcısının dünyadaki başka bir yerine ürününü satabileceğine dikkat çekti. Emirdağ önemli olan noktanın teknolojiye açık fikirli olmak, verinin ortak bir dil olduğunu bilmek ve müşterinin kusursuz deneyimini hedeflemek olduğunu sözlerine ekledi.

“Evde geçirdiğimiz süreye bağlı olarak ihtiyaç duyduğumuz ürünler değişti”

Hepsiburada’da salgın günlerinde en çok satılan ürünlere dair bir değerlendirme de yapan Murat Emirdağ, konuşmasına şöyle devam etti: “İlk vakaların görüldüğü günlerde daha çok kuru gıda ve temizlik malzeme satışının ön plana çıktığını söyleyebilirim. Sonrasında verimlilik ihtiyacının arttığını görüyoruz çünkü okul ve iş ortamları eve taşındığı için bu anlamda gerekli malzemelerin satışının yükseldiğini fark ettik. Yani genel çizgi, acil ihtiyaçlardan verimliliğe doğru değişti. Evde kalma süresi uzadıkça da sosyalleşme için ihtiyaç duyulan kitap, hobiler, aile oyunları gibi ürünlerin satışı arttı. Evde geçirdiğimiz günlere bağlı olarak alışveriş sürecinin geliştiğini söylemek mümkün.”

Murat Emirdağ kimdir?

Murat Emirdağ, lise eğitimini İstanbul Erkek Lisesi'nde bitirdikten sonra Boğaziçi Üniversitesi'nden Makina Mühendisliği ve Kimya Mühendisliği bölümlerinden 2002 yılında birlikte mezun olmuş ve lisansüstü diplomasını New York'da bulunan Columbia Üniversitesi'nde Columbia Business School'dan Pazarlama ve Yönetim dalında almıştır. ABD merkezli danışmanlık ve yatırım firması M-Factory Ventures'i kurmadan önce; San Francisco ve Seattle'da Instacart, Zynga ve Microsoft gibi sektörlerinde lider teknoloji şirketlerinin dünya merkezlerinde üst düzey yöneticilik yapmıştır. Ayrıca, kariyerinin önceki yıllarında The Boston Consulting Group New York ofisinde çalışmalarda bulunmuş ve Unilever'de önde gelen tüketici markalarında yöneticilik görevleri üstlenmiştir. Kendisi, aynı zamanda ABD ve Türkiye'de faaliyet gösteren birçok şirket ve organizasyonda danışma ve yönetim kurulu üyesi olarak faaliyetlerini yürütmektedir. Murat Emirdağ, Şubat 2019'dan bu yana Hepsiburada’nın CEO'su olarak görev yapmaktadır.