Sınava Cepten Canlı Hazırlık

Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği mezunu iki girişimci soru sormanın en kolay yolunu keşfetti. YGS, LYS ve TEOG adaylarının yeni “yol arkadaşı” Kunduz, Boğaziçi Üniversitesi ve KOSGEB desteğiyle kısa zamanda başarıyı yakaladı. Kunduz projesinin kurucularından Başar Başaran ile sınavlara hazırlanan öğrencilere anında soru çözüm desteği sunan Kunduz projesini konuştuk.

Beş bini aşkın öğrencinin aktif olarak kullandığı Kunduz uygulaması öğrencilerle eğitmenleri mobil ortamda bir araya getiriyor. Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinden öğrencilerin ve eğitimcilerin soru çözümlerini sağladığı proje sayesinde öğrenciler sınavlara hazırlık aşamasında Kunduz sayesinde istedikleri her yerden soru çözdürebiliyorlar. KOSGEB ve Boğaziçi Üniversitesi desteğiyle yola çıkan Kunduz’un kurucularından Başar Başaran’la projelerini ve geleceğe dair planlarını konuştuk.

Kunduz projesi nasıl ortaya çıktı?

Başar Başaran: Türkiye’de eğitim sektörü çok büyük ihtiyaçlara sahip, teknolojinin sunduğu fırsatları kullanarak bu ihtiyaçlara karşılık vermek aslında çok kolay. Ancak Türkiye’de eğitim teknolojisi kavramının uzun süre internete ders videosu koymanın ötesine gitmediğini görüyoruz. En basitinden bizim odaklandığımız sınava hazırlık alanında öğrencileri dinlediğinizde, öğrencilerin ne tip ihtiyaçlarının henüz karşılanmadığını görmek oldukça kolay. Öğrencilerle sık sık görüş alışverişinde bulunduğumuzda öğrencilerin profesyonel soru çözüm desteğini gerçek zamanlı olarak almaya ihtiyaç duyduklarını gördük.

Bu fikri başlangıçta WhatsApp üzerinden denedik. Ben çevremde sınava hazırlananlarla numaramı paylaştım ve sorularınızı buraya atabilirsiniz dedim. Paralelde de her ders için eğitmenlerden oluşan birer WhatsApp grubu kurduk, sorular geldikçe ben ilgili grupta bu soruları paylaştım. Bir ayda bu yöntemle yaklaşık 1000 soru çözüldü. Bu test bizim fikrimizi birçok yönden doğrulayınca da ürün geliştirme çalışmalarını yoğunlaştırdık.

Kunduz öğrencilerle eğitmenleri buluşturan bir marketplace. Öğrencilerin ihtiyacı olduğu kadar eğitmen olabilecek üniversite öğrencilerinin de bu modeli cazip bulması gerekiyordu. Bu noktada Kilyos’taki hazırlık öğrencileri baştan itibaren bizim bu modeli geliştirmemize katkıda bulundular.

Projeye başlarken destek aldığınız kurumlar var mı?

Başar Başaran: Projenin başlangıç aşamasında KOSGEB desteği aldık. Bunun bizim için en büyük artısı Boğaziçi Üniversitesi’nde ofis sunması oldu. Eğitmen ağımızın önemli bir kısmı ve operasyon ekibimizin tamamı Boğaziçili öğrencilerden oluştuğu için onlarla aynı kampüste olmak bizim için çok faydalı oldu.

Kunduz’un tam olarak nasıl işlediğinden bahsedebilir misiniz?

Başar Başaran: Kunduz, öğrencilerle eğitmenleri profesyonel soru çözüm desteği için buluşturan bir mobil platform. Öğrenci çözemediği sorunun fotoğrafını çekiyor ve uygulamaya yüklüyor. Bu soru uygun bir eğitmen tarafından bir kağıda çözüldükten sonra fotoğrafı öğrenciye geri gönderiliyor. Böylelikle öğrencilerin öğretmenlerinden aldığı kalitede soru çözüm desteğini çok daha hızlı bir şekilde, çalışma masalarından kalkmalarına bile gerek kalmadan sunuyoruz.

Hız ve kalite konusunda bu zamana kadar başarılı olduğumuzu düşünüyoruz. Sorularımızın ortalama çözüm süresi 35 dakika. Ayrıca, öğrenciler tarafından puanlanan çözümlerin %90’ına 5 üzerinden 5 puan verildi. Eğer öğrencilerin çözümle ilgili ek sorusu olursa veya çözümden tatmin olmazsa hemen iletişime geçip açıklık getiriyoruz.

Size gelen soruları cevaplayan ekipte kimler bulunuyor?

Başar Başaran: Eğitmenlerimizin çoğunluğu geçtiğimiz senelerde iyi dereceler elde etmiş önde gelen üniversitelerin öğrencilerinden oluşuyor. Burada tabii baştan beri öne çıkan Boğaziçi öğrencileri oldu ancak Cerrahpaşa, Hacettepe veya Çapa gibi Tıp Fakülteleri’nden öğrenciler veya Galatasaray Hukuk’tan öğrenciler de oldukça yüksek sayıda. Talebe yetişmekte zorlandığımız için eğitmen alımlarımızı arttıracağız, özellikle ODTÜ ve İTÜ gibi diğer önde gelen okullara yayılmayı planlıyoruz. Onun dışında mesleği öğretmenlik olan eğitmenlerimiz de var. Şu anda toplamda 140 adet eğitmenimiz bulunuyor. Ancak talep hızla arttığı için eğitmen alımlarına devam ediyoruz. Kunduz’da soru başına soru çözüm desteği vermeyi düşünenler bizimle destek@kunduzapp.com üzerinden iletişime geçebilirler. Telefon görüşmesi ve yetkinlik değerlendirmemiz sonucunda eğitmenler kısa sürede soru çözmeye başlayabiliyor ve çözdükleri soru başına ücret alıyorlar.

Kunduz uygulamasının kısa zamanda öğrencilerin ilgisini çektiğini görüyoruz. Sizce bunun sebebi nedir?

Başar Başaran: Öğrencilerin ihtiyaçlarından yola çıkarak tasarlanmış bir ürün olması ve operasyona çok önem vermemize bağlıyorum. Operasyon ekibi öğrencilerin kafasındaki her soru işaretinin cevaplandığında emin olmayı amaçlayarak çalışıyor. Mesela, bir çözüme eğer öğrenci tarafından 5 üzerinden 3 puan verilmişse bile bunun sebeplerini öğrenip ek açıklama sunuyoruz.

Haftanın en kaliteli sorularını belirlerken hangi kriterleri kullanıyorsunuz? Bu konuda danışmanlar mı size yardımcı oluyor?

Başar Başaran: Haftanın en kaliteli soruları teması, bizim sınava hazırlanan öğrencilere sunduğumuz rehberlik odaklı Kunduz Blog’un en ana dizilerinden biri. Eğitmenlerimiz bu soruları iki faktöre bakarak seçiyor. “Bu soru öğrenciye sınava hazırlıkta faydalı olacak farklı bir perspektif sunar mı?” ve “Benzer bir soru sınavda çıkar mı?”. Bu iki sorudan da geçenler arasından her hafta çeşitli zorluk seviyelerinde sorular seçilerek Kunduz Blog’da yayınlanıyor. Bu öneriler önümüzdeki dönemde Kunduz uygulamasının da bileşenlerinden biri olacak.

Blogumuzda haftanın kaliteli soruları haricinde geçtiğimiz yıllarda dereceye girmiş ve şu anda eğitmenlik yapan arkadaşlarımızın kaynak veya sınava hazırlık önerileri de bulunuyor. Çevresinde sınava hazırlanan öğrenci olanların göz atmasını tavsiye ederiz.

Kunduz’da bir üyelik sistemi bulunuyor mu? Yoksa uygulamayı edinen herkes soru yükleyebiliyor mu?

Başar Başaran: Kunduz’da ilk beş soru ücretsiz. Sonrasında da kullanıcılar arkadaşlarını davet ettikçe soru kazanıyorlar. Ancak biz kendimizi kaliteli eğitmenlerle öğrencileri buluşturan pazaryeri olarak konumlandırıyoruz ve öğrencilerin 59 kuruş gibi çok uygun bir ücrete bu yetkin eğitmen kadrosundan soru çözüm desteği almasına fırsat sunuyoruz. Bu ücret de eğitmene gidiyor. 10, 30 ve 50 soruluk paketlerimiz hem uygulama içi hem de www.kunduzapp.com (burada %25 indirimli) üzerinden satılıyor. Ayrıca, önümüzdeki eğitim ve öğretim yılında aylık işleyen çok cazip bir üyelik modeli de sunacağız.

Aktif olarak kaç öğrenci Kunduz’dan faydalanıyor?

Başar Başaran: Öğrencinin ücretsiz olarak sunduğu sorulardan geçtiğimiz iki ayda 5 binin üzerinde kişi faydalandı ve 20 binin üzerinde soru çözüldü. Mesela TEOG’a hazırlanan bir kitlemiz vardı. Şimdi onların sınavı bittiği için aktif değiller. Şu anda son sınıf ve sınava tekrar hazırlananlar ağırlıklı bir kullanıcı tabanımız var ancak ara sınıflardan gelen talep beklediğimizin çok üzerinde. LYS yaklaştıkça paket satın alan son sınıf öğrencilerinin sayısı da artıyor.

Boğaziçi Üniversitesi akademisyenleri size ne tür bir destek sağlıyor?

Başar Başaran: İki Endüstri Mühendisliği mezunu olarak projeye başladığımızda bu modelin kapasite planlaması bakımından Endüstri Mühendisliği’nde sıkça örneklenen çağrı merkezleri ve hastanelere benzer ihtiyaçlarının olacağını gördük ve bölümden hocalarımız Aybek Korugan ve Mustafa Gökçe Baydoğan’ın danışmanlığında bir projeye başladık. Bu projeyi yaklaşık dört aydır üç son sınıf öğrencisi arkadaşımız yürütüyor ve önümüzdeki günlerde ilk çıktılarını göreceğiz. Bu tip bir akademik boyutun dışında, Boğaziçi’nde İşletme’den Bilgisayar Mühendisliği’ne birçok bölümden akademisyen iletişime geçtiğimiz anda bize zamanını ayırdı ve çok değerli tavsiyelerde bulundu.

Biraz Boğaziçi Üniversitesi geçmişinizden bahseder misiniz?

Başar Başaran: Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği’nden 2012 yılında mezun oldum, üniversite dönemim Boğaziçi Üniversitesi Müzik Kulübü (BÜMK) ve Boğaziçi Üniversitesi Gastronomi ve Degustasyon Kulübü’nde (BuGusto) aktif olarak bulundum. Okulun ardından iki yıl McKinsey’de yönetim danışmanlığı yaptım ve sonrasında eğitim sektörüne daha yakından odaklanmak amacıyla McKinsey’den iki müdürümle beraber Doğan Holding’e geçtim. Orada geçirdiğim dönemde Türkiye’de eğitim alanındaki fırsatları daha yakından tanıma şansım oldu ve 2015’in sonunda Kunduz fikri ortaya çıktı.

Kunduz ekibini tanıtır mısınız?

Başar Başaran: İki kurucu olarak farklı dönemlerde okumuş olsak da ikimiz de Boğaziçi’nden, Endüstri Mühendisliği’nden mezunuz. Ortağım ayrıca bölümde yüksek lisans da yaptı. Ürün geliştirmedeki dört arkadaşımız da Boğaziçi’nde aynı dönemlerde okuduğum arkadaşlarım. Onların mobildeki deneyimi sayesinde uygulama kullanıcılar tarafından ilk andan itibaren çok başarılı bulundu.

Beş kişi başlayan ancak büyüyen operasyon ekibimizin tamamı girişimciliğe meraklı Kunduz eğitmenlerinden oluşuyor. Hepsi hazırlık öğrencisi; sınava hazırlıkta sahip oldukları deneyimi ilk iş tecrübelerinde kullanmaları onların da iş hayatına alışmalarını kolaylaştırdı. Operasyonumuzun büyümesiyle beraber farklı rollere sahip daha tecrübeli arkadaşlarımız da aramıza katıldı. Ofisimiz de sosyal çevremiz de üniversite merkezinde şekillenince, Hacettepe Tıp’ta okuyup uzaktan çalışan bir arkadaşımız dışında herkesin Boğaziçili olduğu bir ekip ortaya çıktı.

Projenizle ilgili gelecek planlarınız nelerdir? İleriye dönük neler planlıyorsunuz?

Başar Başaran: Bizim amacımız Türkiye’nin mobil eğitim platformu olmak ve bunun için öğrencilerin ne ihtiyacı olursa onları yenilikçi formatlarda sunacağız. Öğrencilerin ihtiyaçları soru çözüm desteğiyle bitmiyor. Bunlardan bir kısmı elimizde bulunan hizmet veya içeriklerin öğrenci deneyimine daha uygun şekilde sunulması, diğer bir kısmı da bizim düşüncemize göre öğrencilerin benzeri olmadığı için ihtiyaçlarını fark edemediği şeyler. Bu yönlerdeki genişlemenin ilk fazını önümüzdeki Eylül ayında sunmayı planlıyoruz.

Bunun haricinde özel okullara yönelik çözüm ortaklığı modelleri geliştirdik. Dershanelerin kapatılmasıyla, okullara sınava hazırlıkta bir sorumluluk düştü ve açıkçası çoğu okul buna hazır değildi. Bu sebeple eski dershanelerle işbirlikleri yaparak öğrencilerine okullarda kurs veren birçok okul oldu. Biz de değer önerisi olarak sunduğumuz anında soru çözüm desteğini önümüzdeki Eylül’den itibaren belli başlı okulların sınava hazırlanan öğrencilerine toplu olarak sunmayı amaçlıyoruz. Bu hizmetle öğrencilerin sorularına anında çözüm desteği almasının yanında, okullar da öğrencilerinin hangi konularda ne seviyede olduğunu takip edebilecek.

Söyleşi: Talat Karataş/Kurumsal İletişim Ofisi