Türkiye’nin en iyi insansız hava aracını Boğaziçililer tasarladı

Boğaziçi Üniversitesi Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü öğrencileri Alperen Gökçay ve Utku Soylu ile Makine Mühendisliği öğrencisi Berat Aktar tasarladıkların İnsansız Hava Aracı (İHA) ile) TÜBİTAK’ın düzenlediği ‘’İHA Türkiye’’ yarışmasında birincilik elde etti. Yarışmayı birincilikle tamamlayan “Skyward Boğaziçi” ekibi ile yarışma sürecini, tasarladıkları İHA’yı ve gelecek planlarını konuştuk.

TÜBİTAK’ın düzenlediği İHA Türkiye yarışmada birincilik aldınız. Bize biraz bu süreçten bahseder misiniz?

Bildiğiniz üzere yarışma insansız hava aracı tasarımı ve üretimi üzerine düzenlenmiş bir yarışmaydı. Yarışmanın detaylarının ilan edilmesinden sonra verilen görevleri yerine getirebilecek bir araç ortaya çıkarabileceğimizi düşündük ve yarışmaya kaydımızı yaptırdık. Yaklaşık 2 ay süren bir ön tasarım çalışması sonrasında kavramsal tasarım raporumuzu hazırladık ve TÜBİTAK'a gönderdik. Yarışmanın ilk aşaması olan kavramsal tasarım raporu puanlamasına göre 2. aşamaya geçmeye hak kazandık ve 1500 TL’lik destek ödülünün sahibi olduk. Bu aşama sonrasında yaklaşık 5 ay sürecek detaylı tasarım çalışmalarına başladık. Bu süreç boyunca tasarladığımız aracın yarışmada verilen görevleri en iyi şekilde yapabilmesi için birçok geliştirme ve iyileştirme yaptık. Bir yandan da tasarladığımız İHA’nın üretimine yine kendi tasarladığımız 3 boyutlu yazıcılarla başladık. Süreç sonunda detaylı tasarım raporumuzu TÜBİTAK'a gönderdik. Rapor sonuçlarına göre Ankara’daki final yarışmasına katılmaya hak kazandık. Aynı zamanda 5000 TL’lik destek ödülünün de sahibi olduk. Yarışmada ürettiğimiz İHA pek çok açıdan test edildi. Tasarlanan İHA’ların güvenilirliklerini, otonom uçuş kapasitelerini, görüntü işleyebilme ve paket bırakabilme yeteneklerini test etme amacı ile kurgulanmış görevlerde tasarımımız en başarılı sonuçları alarak bize birinciliği getirdi.  

İHA tasarlamaya ne zaman başladınız?

Üç sene önce hobi olarak sabit kanatlı ve döner kanatlı İHA’lar ile ilgilenmeye başladık. Başlangıçta bilgi birikimimizi artırma amacıyla hazır tasarımları üretmeye çalıştık. İlk sene sonrasında kendi tasarımlarımızı çıkarmaya başladık.

Yarışmada sadece İHA tasarımları mı vardı? Sizi ön plana çıkaran ne oldu?

Yarışma sadece İHA tasarımı üzerine hazırlanmıştı. Sabit kanatlı ve döner kanatlı olmak üzere iki farklı kategoride düzenlendi. Biz döner kanatlı kategorisinde yarıştık.

Yarışmada verilen görevler birbirinden bağımsız birçok sistemin uyum içerisinde çalışabilmesini gerektiriyordu. Bu sebeple yarışmaya gitmeden önce yarışmada çıkabilecek sorunları önlemek için birçok test ve geliştirme yaptık. Bu geliştirmeler bizi birinciliği getirdi. Örnek vermek gerekirse yarışmada birçok takım paket bırakma görevinde noktalar arasında "timer" kullanmayı seçmişti. Biz bu sistemin sorun çıkarabileceğini öngörerek kendi gps destekli algoritmamızı yazdık ve sorunsuz bir şekilde kullandık.

Yarışma için tasarladığınız İHA'yı ortaya çıkarırken destek aldınız mı? Yoksa tamamen kendi kaynaklarınızla mı ortaya çıktı?

Tasarım süreci boyunca TUBİTAK'tan toplamda 6500 TL’lik destek aldık.Bu desteğe ek olarak kendimiz de harcamalar yaptık.

Bu projeden başka yer aldığınız projeler var mı?

Kişisel gelişim amaçlı devam ettirdiğimiz birçok projemiz var. Kısaca bahsetmek gerekirse,

- Otonom takip sistemli quadcopter projesi

- Senkronize uçuş yeteneğine sahip sabit kanatlı İHA’lar

- Masa üstü kullanımlar için robot kol projesi

- 3D tarayıcı projesi

Ek olarak önümüzdeki sene bu yarışmanın Amerika'daki ayağı olan DBF (Design Build and Fly) yarışmasına katılmayı planlıyoruz. Yarışmanın detayları ilan edildikten sonra yapabilirliğimizi tartışacağız ve uygun bulursak bu yarışma için de özel olarak bir İHA tasarlayacağız.

Tasarladığınız İHA ile önümüzdeki süreçte başka projelerde yer alacak mısınız? -Özellikle ticari olarak değerlendirmeyi düşünüyor musunuz?

Tasarladığımız bu İHA verilen görevler için spesifik olarak optimize edilmiş sistemlere sahipti. Dolayısıyla, ticari olarak doğrudan bir kullanım alanı olabileceğini düşünmüyoruz. Ancak bu süreçte geliştirdiğimiz sistemlerden ve bilgi birikiminden tabi ki diğer projelerimizde de faydalanacağız. İlerleyen süreçte ticari olarak değeri olabilecek araçlar da tasarlamayı planlıyoruz.

Söyleşi: Talat Karataş/Kurumsal İletişim Ofisi